Svenska pfSense användare
-
Lite nyfiken på hur många Svenska pfsense / Netgate användare som besöker detta forum?
Vore kul att höra lite om era erfarenheter och vad/hur ni använder pfSense och så vidareHar själv använt pfSense sedan V1.01 (2006) både privat och i olika projekt från mindre till större med HA och upp till 4Gb Wan.
-
Har kört pfSense sedan 2013.
Tre sajter sammanlänkade med IPsec VPN. Tidigare var alla på dedicerad egenbyggd hårdvara men nu är en egenbyggd, en modifierad standard-PC (HP 8200 Elite Ultra Slim Desktop) och en virtualiserad (ESXI). Alla är nu AES-NI och har långt mer kapacitet är jag behöver så jag räknar med att köra dem i många år och bara behöva byta de mekaniska diskarna till SSD vartefter de pajar.
Jag kör inga speciellt avancerade konfigurationer utan mest bara traditionell brandvägg, DHCP, NTP och DNS Resolver. Har alltid funkat bra och stabilt för mig.
-
Hej på er!
Jag har lyckats få upp pfSense på Hyper-V och kör sedan host windows genom den, jag ganska ny på OpenSense.
När jag har fått bort vissa osnygga tricks så ska jag bjuda på en guide.
OpenSense har alltså en egen nätverksport kopplat med Hyper-V virtuell.växel och Windows får inte tillgång till den, men kan köras direkt med en kryssruta i Hyper-V om det strular sig.
Sedan blir det lite Docker-appar i en CentOS, då har man en hel hemma-server med sig i laptoppen på semestern. pfBlockerNG är inte riktigt smidig, Pihole saknas i en set up.
Docker i OpenSense? Det ska jag testa. Mvh pfSvensk -
Jag kör pfsense på jobbet, både virtuellt och på egenbyggda routrar :-)
-
Hemma och på jobbet, både fysiskt och på ESXI
-
helt ny med detta 4/7 2022
-
Svårt att säga hur länge jag har haft pfSense. 4 - 5 år kanske.
Har kört stort sett i en ESXi miljö hemma men nu med elpriser så har jag fått en SG-2220 som jag försöker uppdatera.