Pfsense med fiber fra telenor og t-we fra canal digital (IPTV)
-
andre som har fått problemer etter å ha oppdatert til 2.5? nå kommer det av og til bitfeil/blocking i bildet
-
@maggi373 Hmm, ja jeg har sett noe til det de siste dagene. Ser ut til at det skjer når jeg gjør en nedlastning samtidig som TVen står på.
-
@kvalm driver flere pfsense bokser og alle har problemer med strøm av data etter oppdateringa, dvs ping spikes i spill feks og datatap i udp trafikk. ganske upraktisk å gå tilbake ettersom blir mye kjøring men nok det som må til
-
Eg har da klart å funne ut mye av problemene eg har hatt med iptv
Prøvde å kjøre den nye ruteren fra telenor i lan nettet, men den faktisk ødela mye, spesielt flere funksjoner som forfra.
Etter oppdateringa til 2.5 ble problemene værre.
Begynte å få pakketap
Tregere oppkobling osv.Eg brukte Integrated Intel 82579LM for wan noe som i etterkant har vist seg å hovedårsaken til at iptv ikkje har fungert optimalt. Tror at 2.5 oppdateringa har gjort noe med driveren.
Eg bruker også en original Intel i350-T4v2 (ikkje kina klone) for mine 4 lan nett. Da eg bytta fra den integrerte porten til en port på kortet for wan ble ting bedre. Når eg kjører både wan og iptv lan på i350 kortet fungerer iptv optimalt uten den nye telenor ruteren. Eg kjører fleire av de gamle ac telenorruterene i ap modus, men disse støtter ikkje igmpv3 så igmp er skrudd av.
Fleire av våre pfsense bokser med intergrert intel nettverkskort har etter oppdateringen begynt å tulle, dette er tre forkjellige nettverkskort og alle bruker em0 driveren.
-
This post is deleted! -
Det blir nesten som å trekke opp en zombitråd, men jeg har fått et problem med oppsettet. Det skjedde først sent på høsten, men vi er ikke så mye i den leiligheten der t-we-boksen og pfSense er i bruk, så jeg tok bare omstart av pfSense-boksen. Men vi har merket mer til det i det siste, når leiligheten har vært mer i bruk (fordi strømmen er så dyr på hytta, vasker vi klær og lader Mercedesen ved leiligheten, som er dekket av strømstøtten).
Det som skjer, er at etter et ukjent tidsrom (det kan være fra noen dager til en uke) slutter NRK1 å fungere. Resten av kanalene funker som de skal. Det meste av tiden har jeg altså fikset jeg det med å reboote pfSense-boksen (en Asus mini-ITX), men i går bestemte jeg meg for å teste noe annet. Så jeg gikk til Status/Interfaces/WAN og klikket på Release og så på Renew, og dermed var NRK tilbake. Jeg skulle gjerne ha gjort det automatisk hver natt klokka 4, for eksempel, men det har jeg ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre.
Har noen andre hatt det samme problemet og eventuelt funnet en løsning?
-
@mastiff Har hatt det samme problemet og fikk fiksa det uten release greiene. Huske ikkje helt hva eg gjorde men det er nok feil i oppsettet. Eg husker også at eg fant ut at eg ikkje kunne bruke hovudkortet sin intel nic og et pcie intel nic, måtte ha både inn og ut på samme pcie intel nic. Dessverre så har vi ikkje iptv lenger siden vi kjører bare nrk appen på tven nå og spare litt penger.
Du kan instalere cron og legge inn kommandoen som releaser ipen, dersom du ikkje får det til.
https://gist.github.com/maggi373/66e1175bf37198ba9b9d28439b72ca79
-
@maggi373 Jeg har det også på samme kort, det er et serverkort med fire utganger. Og hvis jeg kunne lagt inn en cron-jobb med renew, ville jo det funket perfekt. Problemet er at jeg ikke har noen anelse om hvordan jeg gjør det, og det så rimelig avansert ut da jeg googlet nå nettopp... Jeg er redd for å tukle til noe, for jeg er ikke i huset nå, og hvis leieboerne (som har 2/3 av huset, vi bruker bare 1/3 selv) mister nettet, blir de neppe særlig blide...
-
@mastiff Du kan også bare restarte pfsense boksen klokka 4 med kommanden
shutdown -r now
som root i cron -
@maggi373 Jeg er litt redd for det, hvis den ikke skulle komme opp igjen av en eller annen grunn vil hele smarthussystemet i huset stoppe opp (det meste er på et eget VLAN fra pfSense-boksen), og da risikerer man å våkne til 30 grader i stua, eller 10... Så omstarter gjør jeg bare når jeg er der nede. Jeg har en UPC med to 110 amperetimers bilbatterier så serveren og pfSense-boksen aldri noen gang stopper hvis det ikke er strømbrudd mer enn åtte timer.
-
@mastiff eg undersøkte dette aldri så mye men la merke til tv boksen bruke iper som var ikkje utdelt av dhcp serveren i tilleg til andre rare finesser. Kan ha noe å sei.
Fant og at eg har lagt denne til uten at eg husker hvorfor men kan ha sammenheng
-
@maggi373 Takk, da har jeg lagt til den. Får håpe den hjelper.
Men det med å fornye adressen med cron, har du en lenke til hvordan jeg faktisk gjør det?
-
@mastiff googla litt, https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/h054vu/renew_wan_on_command_line/ denne kan hjelpe, du må nok scrolle litt ned. Så du har ingen nating eller rutere mellom tv boksen og pfsense? samt at eventuelle switcher støtter igmp eller at det er skrudd av? Vet også at vlan og multicast er ikkje alltid en god kombinasjon men da er det for sikkerhet i tanke.
-
@maggi373 Takk, jeg skal se på den redditen! Og nei, kabelen går direkte fra nettverkskortet på pfSense-boksen og inn til t-we-boksen. Og det fungerte jo også perfekt det første drøye året, så Telenor endret et eller annet som skapte problemer bare for NRK1.
-
@mastiff samme for meg og, ble ganske forvirra hvorfor det var bare nrk1 som hadde problemer og ingenting kom i loggen heller
-
@maggi373 Snåle greier, ja. Jeg holder på med en veksling med johnpoz (som alltid begynte han med å stille spørsmål med om det jeg lurte på egentlig var problemet...), kanskje vi finner ut av det. I så fall poster jeg her.
-
@mastiff sko gjerne ha komt med et klart svar men eg sletta mesteparten av reglene da vi kuttet ut iptv. Tror eg bare beholdte de som var aktive da eg stengte i pfsense.
-
Da tror jeg faktisk jeg har funnet ut hvorfor dette skjer. Det er ikke det at den står for lenge, som jeg trodde. Det har tilfeldigvis falt sammen med at ungene hadde vært i leiligheten og brukt greia...for jeg strømmer ikke på tv, jeg ser filmer og serier på prosjektør med 2,5 m bredt lerret, fra en HDPC. Men lørdag kveld så vi på YouTube (mest power metal videoer, men også noen gode, gamle Jim Steinman-skrevne låter), og etter det virket plutselig ikke NRK. Så jeg tror det skjer når T-we-boksen har vært brukt til strømming eller annen videokikking fra nettet. Ungene Flixer jo som gale. Jeg orker ikke det, altfor dårlig kvalitet. Er det ikke 4K fullkvalitet, kan det være i fred for meg.
-
@mastiff said in Pfsense med fiber fra telenor og t-we fra canal digital (IPTV):
Da tror jeg faktisk jeg har funnet ut hvorfor dette skjer. Det er ikke det at den står for lenge, som jeg trodde. Det har tilfeldigvis falt sammen med at ungene hadde vært i leiligheten og brukt greia...for jeg strømmer ikke på tv, jeg ser filmer og serier på prosjektør med 2,5 m bredt lerret, fra en HDPC. Men lørdag kveld så vi på YouTube (mest power metal videoer, men også noen gode, gamle Jim Steinman-skrevne låter), og etter det virket plutselig ikke NRK. Så jeg tror det skjer når T-we-boksen har vært brukt til strømming eller annen videokikking fra nettet. Ungene Flixer jo som gale. Jeg orker ikke det, altfor dårlig kvalitet. Er det ikke 4K fullkvalitet, kan det være i fred for meg.
Forklarer nok hvorfor eg aldri klarte å reprodusere problemet når eg skulle fikse hjemme selv. Eg brukte smart tv'en mens de andre brukte t-we til å strømme med.