Nieuwe PFSense op ESXi werkt niet, identiek aan werkende setup
-
Ik zit met iets wat ik niet kan verklaren en ik hoop jullie wel :)
Ik heb PfSense 2.5.2 op HyperV draaien. Dit werkt al jaren prima met een FFTH verbinding (dus glas, vlan 6 PPPoE). Dit inclusief een /29 IPv4 subnet.
Nu wil ik graag over op ESX 7.0, dus ik heb een schone PfSense geïnstalleerd en de instellingen exact over genomen. Converteren van HyperV naar ESX doe ik liever niet, schone PfSense is mijn wens.
Om de een of andere reden wil hij de PPPoE niet dailen. Als ik connect WAN doe springt hij direct op disconnected. Ik vermoed dus dat ik een niet zo duidelijke optie niet overgenomen heb. De WAN, Vlan, PPP schermen komen allemaal overeen. Fysiek zitten er maar 2 NIC's in, dus hardware matig zit het goed. (Ik had anders op de LAN NIC geen IP adres van DHCP gekregen).
Ik heb de ESX settings voor de zekerheid even vergelijken met andere machine die zelfde draait (andere internet provider maar wel zelfde settings).
Dus ik weet vrijzeker dat het een (PPPoE) setting in PfSense is die ik vergeten ben.
Er zit geen MAC adres lock op vanuit ISP maar ik heb voor de zekerheid ook het MAC adres overgenomen.
Iemand een idee?
-
@operations heb je al geprobeerd om de vlan-id op je vswitch in te stellen op 4095?
-
@heper, nee die staat op 6. Ik kan 4095 wel even proberen maar zie niet helemaal waarom dat het probleem zou kunnen zijn. Maar wie weet.
-
als er vlans zijn ingesteld op de vswitch waar pppoe over moet - zou het kunnen dat de vswitch bepaalde pppoe frames weg gooit.
door vlan op 4095 te zetten zet je de switch in pass-tru & moet de VM de vlans afhandelen.
misschien werkt PPPoE dan wel. je moet dan wel in pfsense vlan6 op die interface instellen -
@heper, ik heb ook in pfsense vlan 6 aangemaakt en daar de PPPoE op gekoppeld. Zo had ik het ook binnen HyperV en dat werkte prima.
Maar zal de vlan binnen esx is van 6 naar 4095.