Pfsense med fiber fra telenor og t-we fra canal digital (IPTV)
-
@mastiff samme for meg og, ble ganske forvirra hvorfor det var bare nrk1 som hadde problemer og ingenting kom i loggen heller
-
@maggi373 Snåle greier, ja. Jeg holder på med en veksling med johnpoz (som alltid begynte han med å stille spørsmål med om det jeg lurte på egentlig var problemet...), kanskje vi finner ut av det. I så fall poster jeg her.
-
@mastiff sko gjerne ha komt med et klart svar men eg sletta mesteparten av reglene da vi kuttet ut iptv. Tror eg bare beholdte de som var aktive da eg stengte i pfsense.
-
Da tror jeg faktisk jeg har funnet ut hvorfor dette skjer. Det er ikke det at den står for lenge, som jeg trodde. Det har tilfeldigvis falt sammen med at ungene hadde vært i leiligheten og brukt greia...for jeg strømmer ikke på tv, jeg ser filmer og serier på prosjektør med 2,5 m bredt lerret, fra en HDPC. Men lørdag kveld så vi på YouTube (mest power metal videoer, men også noen gode, gamle Jim Steinman-skrevne låter), og etter det virket plutselig ikke NRK. Så jeg tror det skjer når T-we-boksen har vært brukt til strømming eller annen videokikking fra nettet. Ungene Flixer jo som gale. Jeg orker ikke det, altfor dårlig kvalitet. Er det ikke 4K fullkvalitet, kan det være i fred for meg.
-
@mastiff said in Pfsense med fiber fra telenor og t-we fra canal digital (IPTV):
Da tror jeg faktisk jeg har funnet ut hvorfor dette skjer. Det er ikke det at den står for lenge, som jeg trodde. Det har tilfeldigvis falt sammen med at ungene hadde vært i leiligheten og brukt greia...for jeg strømmer ikke på tv, jeg ser filmer og serier på prosjektør med 2,5 m bredt lerret, fra en HDPC. Men lørdag kveld så vi på YouTube (mest power metal videoer, men også noen gode, gamle Jim Steinman-skrevne låter), og etter det virket plutselig ikke NRK. Så jeg tror det skjer når T-we-boksen har vært brukt til strømming eller annen videokikking fra nettet. Ungene Flixer jo som gale. Jeg orker ikke det, altfor dårlig kvalitet. Er det ikke 4K fullkvalitet, kan det være i fred for meg.
Forklarer nok hvorfor eg aldri klarte å reprodusere problemet når eg skulle fikse hjemme selv. Eg brukte smart tv'en mens de andre brukte t-we til å strømme med.
-
Heisann,
Sitter nå å skal få dette til å virke - tråden er gammel og det er mulig det er gjort endringer fra Telenor. Har fiber og koplet av Telenor WiFi/Router og satt pfSense direkte i fiberboks.
IPTV fungerer til å spille av fra arkiv osv, men får ikke "live".
Noen som har en oppdatering på å få det til å virke ?
-
Jeg har hatt min kjørende siden jeg la inn meldingene, og det ingenting som har endret seg, alt skal funke etter de gamle oppskriften.
-
Bare for å være sikker:
ONT -> pfSense -> LAN 1 = Switch til WiFi, PC ++
ONT -> pfSense -> LAN 2 = direkte CAT6 til IPTV bokspfSense kjører NAT, ingen bridge eller ingen VLAN.
-
@TheStigh Jeg har ikke noe VLAN, men jeg bruker egne subnets på flere ting, også på IPTV. Under IPTV-subnettet er det en brannmurregel med å slippe gjennom IGMP til network 224.0.0.0/4. Og på WAN er det en regel som slipper alt av IPv4 IGMP gjennom.
-
@Mastiff
Planen er nå først og fremst å få dette til å virke (så alt er på samme subnett) hvor alle LAN portene på pfSense (Netgate 3100) er i samme subnet (senere kan jeg segmentere).Har jeg glemt noe som du ser?
WAN:
LAN:
WAN Port:
IGMP:
-
@TheStigh Bildet er 5500 hos meg, ikke 5000, det er den eneste forskjellen jeg ser.
-
@Mastiff Korrigerte, men fortsatt ikke bilde (E2001).
Har kjørt meg skikkelig fast nå....
-
@TheStigh Det var det eneste jeg kunne se som var forskjellig, så da vet jeg faktisk ikke. Kanskje du har en nyere utgave av enten modem eller tuner, der det ikke funker lenger?
-
@Mastiff Du sier "modem", hva tenker du på her?
Jeg har koplet fra Telenor router/wifi - pfSense er koplet rett på fiberconverter.Dette er korrekt?
Har vel den som heter T-We Boks II....
-
@TheStigh Upresist av meg. Jeg tenkte på konverteren, ja. Jeg har også oppdatert pfSense underveis, så jeg skal ha nyeste versjon av det. Det bør ikke være der problemet er. Når det gjelder selve t-we-boksen, er den fra 2020, så det kan godt ha kommet en ny utgave siden da. Og så kan det kanskje være noe annet som er definert fra før av i brannmuren som ikke funker med dette? Ellers er rekkefølgen på reglene annerledes hos meg, men jeg kan ikke tro at det har noe å si:
Men har du denne med deg i WAN?
Edit: Jeg ser nå at det er den "Start forfra" på 5004 du ikke har, men jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Og hos meg står den IGMP-en helt øverst i lista over regler.
-
La til "start forfra" og nå virker "start forfra" men ikke direkte-tv
Endret også rekkefølgen lik din :)
IGMP hadde jeg fra før. -
@TheStigh Jepp, men har du den helt øverst?
-
@TheStigh Her er de jeg har under IPTV-subnettet, i tilfelle jeg skrev noe feil over:
-
Slettet unna alt av regler unntatt anti lockout:
Har ikke lagt noe i NAT.
Interface LAN & WAN:
IGMP Proxy
UPnP:
-
@TheStigh Jeg ser en forskjell i IGMP Proxy. Du har både upstream og downstream på WAN, jeg har downstream på IPTV, altså subnettet jeg har tuneren koblet til. Kan det være det?