Hardware levandører i Norge
-
Hei,
Jeg holde på å sette sammen en ny brannmur løsning til firma våres. Jeg har behov til lit spesielt oppsett fordi jeg vil ha flere avskilte LANer (vi er to firma i samme bygning som deler resurser - jeg vil ha tre LAN som deler router/brannmur/DMZ/internett, men som har ingen direkte kontakt med hverandre med mindre enn at jeg har spesifikk regler til f.eks. server tilgang). Jeg vurdere både IPCop og pfSense som passende OS'er - jeg er i gang med å lese mer om begge to, og skal prøve de innenfor VMWare snart.
Men det jeg trenger fra norske brukere, er litt rådd om hvor jeg kan få takk i passende hardware. Jeg har sett noen fine rackmontert løsninger på http://www.cortexsystems.net/ til rimelig pris og med mange porter (jeg trenger helst 6 port - internett, DMZ, trådløs, og 3 LAN), men jeg skulle kanskje ha hatt litt raskere prosessor (de har 266 MHz), og jeg skulle gjerne ha funnet et norsk leverandør. Er det noen som har noen tips, eller er Danmark den nærmeste jeg kommer?
mvh.,
David
-
Hej David
Jeg ved ikke med norske leverandører, men jeg kan kun anbefale Cortex. Hurtig og sikker levering.
-
Sjekk ut Nexcom, de har bokser som går ringer rundt de aller fleste, Det du ikke sier noe om er hvor mye dette skal koste, og hvilken trafikk mengde du forventer å håndtere.
Nexcom har norsk forhandler toro jeg. mail dem og sjekk.
Forøvrig så finnes det mange ok bokser, kommer litt ann på antal nettporter du trenger osv. Feks en 1U server med ett QUAD Intel Pro 1000 kort funker helt fint. Videre så har du linitx sine bokser. Er mange muligheter. TCI (www.tci.no) i bergen har noen greie bokser, vet ikke om de er på webshoppen, men hvis du spør etter en embedded firewall boks så sender de deg info. Etter det jeg husker så er det en 533mhz, med CF sokkel/Laptop disk og standard minnebrikke og 3/4 nettkort. -
Takk for informasjonen. Jeg så litt på Nexcom sin websida - det har en rekke fine produkter. Jeg tror de er litt raskere og dyrere enn det jeg trenger for nå - 19" brannmur pc'en er ser på fra Cortex har 7 nettwerksporter og er i prisområde kr. 3000. Jeg har ikke problemer med å spandere mer enn dette, men jeg trenger gode grunner før jeg skulle gå over kr. 10000, siden jeg trenger ikke gigabit ethernet, og jeg hadde ikke tenkt at den skal kjøre web proxy (det blir på en annen maskin), og heller ikke mange vpn'er. Jeg skulle ønske noe litt raskere enn 266 MHz cpu, men jeg tror ikke at det blir en flaskehals i nærmeste framtiden. Med denne prisen, er det ingen sak å oppgradere den dagen i framtiden det er nødvendig med en raskere brannmur/router - fordelen med en løsning som pfSense istedenfor en kommersielle ferdiglagd brannmur er at jeg kan bruke samme programvare på hvilken som helst maskin.