Nog steeds twijfel dus wat advies gevraagd.
-
Hallo community ;D
Ik heb hier 2 lijnen die binnenkomen.
1x ADSL2+ 24Mb down - 1024 Kb up.
1x Glasvezel 24Mb down-up, ( deze kan max 100Mb zijn, wat ik van plan ben )Nu had ik een Netgear FVS124G gekocht en dit is een waardeloos apparaat.
De troughput is veel te weinig blijkt achteraf ( mijn fout natuurlijk) hij moet aankunnen 12 Mbs maar in de praktijk haalt hij de 6 Mb down en 3 Mb up amper.Nu heb ik een heel stel apparaten zitten bekijken (Edimax , Draytek, Netgear, enz enz ) en nu blijkt dat de betaalbare ??? versies over het algemeen rond de 40MBits/sec zitten, WAN->LAN ??
Dit is dus balen.Zoekende in de Linux wereld stuiten ik op PFsense en zit me nu suf te lezen ;D
Ziet er allemaal goed uit en zou aan mijn eisen moeten kunnen voldoen, DENK IK ??Wat is de bedoeling,
2x WAN.
12x users
1x Webserver+FTP(Ik heb statische IP adressen dus dit is geen prob.)
Ik zou graag een goede loadbalancing willen hebben zodat beide WAN lijnen optimaal benut worden.
Maar Hoeveel? troughput kan ik halen met PFsense en de gekozen hardware ??De hardware die ik op het oog heb hiervoor is:
#########
Jetway J7F4K1G2-LV 1.2Ghz EdenVIA CN700 + 8237RP chipset Technology .
Support VIA Eden @ 1.2GHz Nano-BGA processor.
Support Front Side Bus 133MHz .
Single Channel DDR2 533 Memory DIMM .
Support 2 Serial ATA Devices with RAID 0,1 .
Dual Gigabit Ethernet LAN Supported .
6 Channel AC, 97 Audio CODEC.
17 X 17CM Mini-ITX Form Factor.
####################Hieraan toegevoegd:
1x Gbit Realtek AD-ModuleJ2AD1RTLANG
####################
Een geheugen chip van 1 Gig, ( onder het mom kan nooit teveel zijn )ipv een Harddisk wil ik booten van een CF kaart van 4 Gig. om PFsense zo volledig mogelijk te hebben en alles te kunnen gebruiken wat PFsense bied.
Ik heb geprobeerd alles wat hardware betreft te checken (netwerkchips ed) om te kijken of de drivers in PFsense dit ondersteunen en het zou geen prob moeten zijn ??
Alle computers krijgen een vast ip adres op de LAN zijde.
Dus ik wil PFsense primair gebruiken als firewall, loadbalancer, router ?…
Zit ik goed te denken ? of mis ik iets waarvan jullie zeggen dit gaat niet werken.
BTW door het lezen op het forum kwam ik bij FreeNAS terecht, hmmz
Het zou wel erg mooi en gaaf zijn om deze functie erbij te hebben aan de LAN zijde.
Buiten het feit dat je weer een apart apparaat uitspaart ( stroomverbruik ) heb je alles ineen,
en ja dit kan ook een nadeel zijn afcourse, als er iets stuk gaat heb je nix meer :DAlvast bedankt voor de input.
-
Beter laat dan nooit, maar met de bovenstaande configuratie zou je zo'n 50MBit moeten kunnen halen gok ik.
Dit is natuurlijk erg afhankelijk van de gebruikte netwerkaarten/chips.Voorbeelden:
http://forum.pfsense.org/index.php/topic,3064.0.html
http://forum.pfsense.org/index.php/topic,3894.0.html -
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb nog nix gekocht en heb alleen wat liggen pielen op een oude pc om vertrouwd te raken met pfsense.
Heb er nu wel geld voor dus kijk nog eenmaal de markt rond en vind ik verder nix zinnigs ( lees betaalbaar) zal ik dit setje bestellen.
Ik weet van een vriend dat het goed werkt, echter omdat ik nu 2x internet heb en met 1 ervan glasvezel) tot 100 mb kan, daarnaast nu pas tegen deze problemen aanliep met die Linksys router is dit nu pas een actueel prob geworden.Lukt het niet maak ik van bovenstaand setje een Freenas server :P
En gaan we weer verder dubben hoe en wat.
-
Uit nieuwschierigheid : heb je de 100 Mb config reeds in gebruik ?
Zo ja, via welke hardware ?Thanks for the info
-
Een alix 2c3 kan ongeveer 70mbit totaal doorvoer aan.
Wat we op het werk gebruiken is een Dell PowerEdge 850/860 carp cluster. Deze machines hebben ongeveer 1000 euro per stuk ex btw gekost met extra Intel Dual port gigabit kaarten. Op het werk krijgen we binnenkort 2 50/50 glas verbindingen.
Een oude 2e hands dell server in 1U rackmount is misschien een optie.
Voor het absolute budget is een bijna gratis Dell Optiplex GX150 met een Intel Dual Port Gig nic een hele goede optie. Daar heb erg lang veel plezier van gehad. -
Zie ook mijn dell posting onder hardware, heb jij toevallig op het werk wat recente Dell R200 machines staan waar jij pfsense op kunt testen?
Ik wil er graag 1 aanschaffen voor pfsense hier, maar ik heb geen idee of de SAS raid controller uberhaupt al werkt onder een oude free bsd versie icm de stable pfsense release..
Zie mijn posting in de andere thread voor meer info..
-
De sas raid controller werkt wel in FreeBSD 6.3. Echter 1.2.1 is gebaseerd op FreeBSD 7 en deze werkt gegarandeerd.
Deze hebben een nieuwere versie van de amr driver voor de LSI megaraid perc6