Ziggo Z3 (Ubee, EMV3200) aanmeld problemen met pfSense (VMware ESXi 4.1).
-
Hallo,
Na twee dagen aan het stoeien te zijn geweest met Ziggo Z3 i.c.m. pfSense besloten om hier eens een balletje op te gooien.
Hieronder eerst een lijstje met de gebruikte software en hardware:
-
pfSense versie: 2.0-BETA5 (i386) built on Thu Feb 10 22:00:00 EST 2011.
-
VMware versie: VMware ESXi 4.1.
-
VMware Tools: (nog) niet geinstalleerd.
-
Hardware VMware: Shuttle SX58, 4 CPUs x 2.666 Ghz, Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67Ghz, 4 x Kingston 1x4GB, DDR3, PC10666, CL9.
-
Netwerk adapters: 2 x onboard (Shuttle) Marvell Technoligies (die alleen onder VMware worden herkent met "DirectPath") en 1 x Intel PCI-e Adapter Pro1000PT Dual Port LAN 1000Mbit Bulk (die wel normaal worden herkent onder VMware).
-
Hardware op de WAN1 Interface (msk0) pfSense "XS4ALLWAN": Thomson Speedtouch ST716v5 (pfSense: type Static).
-
Hardware op de WAN2 Interface (msk1) pfSense "ZIGGOWAN": Ubee EMV3200 (pfSense: type Dhcp).
Het "nadeel" van de Shuttle, dat VMware de twee onboard LAN poorten niet standaard herkent, heb ik gebruikt om twee dedicated ethernet adapters (via DirectPath) te hebben voor mijn ADSL en kabel modem.
Zover ik kan zien ondersteund de 2.0-BETA5 pfSense versie alleen de "DirectPath" optie van VMware, ik heb namelijk ook de "normale" pfSense versies getest maar die "zagen" de twee fysieke LAN poorten van het moederbord niet.
De combinatie VMware/pfSense draait als een zonnetje met de Speedtouch die op het XS4ALL netwerk zit.
Alleen wil het Ubee modem om een of andere manier zijn Dhcp lease niet goed toekennen aan de msk1 interface (of pfSense laat het niet toe door een foute instelling van mijn kant) waardoor ik op die interface geen internet verbinding heb/krijg.
(overigens werkt het Ziggo modem wel direct aan een pc en haal zo rond 48Mbps)Het vreemde is wel dat in de logfiles van pfSense word aangeven dat het wel gelukt is.
Op de "Dashboard" pagina in pfSense word niet het ip-adres weergegeven maar alleen "1000baseT <full-duplex>" bij de "ZIGGOWAN" interface.
De dynamische gateway van de "ZIGGOWAN" geeft ook steeds "Gathering data" aan.Feb 12 10:39:12 dhclient: Deleting old routes
Feb 12 10:39:11 dhclient: New Routers (msk1): 94.208.40.1
Feb 12 10:39:10 dhclient: New Routers (msk1): 94.208.40.1
Feb 12 10:39:10 dhclient: New Broadcast Address (msk1): 255.255.255.255
Feb 12 10:39:10 dhclient: New Subnet Mask (msk1): 255.255.248.0
Feb 12 10:39:10 dhclient: New IP Address (msk1): xxx.xxx.xxx.xxx (mijn huidige ip adres vervangen door "x")
Feb 12 10:39:10 dhclient: ifconfig msk1 inet xxx.xxx.xxx.xxx netmask 255.255.248.0 broadcast 255.255.255.255
Feb 12 10:39:10 dhclient: Starting add_new_address()Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn als jullie mij konden helpen.
Greetz Webbie…</full-duplex>
-
-
Hallo,
Opgelost….. :)
De 1000Mbit verbinding tussen het modem en pfSense was dus het probleem.
Hier even de oplossing voor wie ook aan het kloten is met Ziggo en pfSense.
In mijn geval heb ik even een VLan aangemaakt op mijn HP2524 switch (die dus 100Mbit is) en die er tussen gezet, daarna modem en pfSense herstart.
Kan natuurlijk ook opgelost worden met een goedkoop switchje tussen alleen het modem en pfSense WAN poort.Greetz Webbie…
-
Hallo,
na een hoop geklooi met het Ziggo Ubee modem, Upnp (wat maar niet wil werken), rules en NAT van pfSense maar besloten om Kerio Control (VMware appliance) te installeren.
Wat een verademing zeg, alles werkt in een keer (ook de VMware DirectPath NIC adapters) met Kerio Control, zelfs de Upnp werkte gelijk voor de PS3 en Xbox (nat: type 2).
Wie het klooien met pfSense ook beu is, en wat geld wil uitgeven, is Kerio Control de oplossing.
Overigens Kerio Connect (mailserver) is ook absoluut een aanrader, draai ik al jaren.(zo de jongens van BIT ook weer blij…....)
Greetz Webbie...
-
Hier geen problemen met Ziggo (120/10, ubee) en pfsense, ook niet met upnp.
Met de nieuwe v6 build van Databeestje werkt het ipv6 internet ook prima.
Vervelend voor je dat jij het niet voor elkaar hebt gekregen, maar het zou wel moeten kunnen.