Problem att boota upp igen efter avstängning (Not ufs & No /boot/loader)
-
Hej,
Har fått lite problem som jag misstänker är hårddiskrelaterat och jag tänkte höra lite här på Svenska delen av forumet först innan jag startar upp en tråd i "huvudforat"
Jag är ingen fena på FreeBSD utan installerade pfSense och de tillägg jag använder med hjälp av diverse guider. Om det blir tvunget så får jag så klart göra om det, men om det på något vis går att hitta felet och få allt att fungera igen så vore det ju toppen.
Det jag lyckats läsa mig till är att det är hårddiskrelaterat men jag har inte hittat någonting om hur jag skulle kunna gå vidare eller felsöka/testa någonting och jag vet inte riktigt vad jag kan göra från "boot-prompten".
Har haft pfSense installationen rullande på en mini-itx med 60GB SSD i ganska precis ett år nu utan några som helst problem med hårdvaran.
Häromdagen stängde jag däremot av för lite rust i hemmet, körde en ordentlig "Diagnostics > Halt System".
Men, idag när jag skulle starta upp routern så vill den inte boota.Får upp följande:
–
F1 pfSenseBoot: F1
Not ufs
Not ufs
No /boot/loaderFreeBSD/i386 boot
Default: 0:ad(0,a)/boot/kernel/kernel
boot:
Not ufs
No /boot/kernel/kernelFreeBSD/i386 boot
Default: 0:ad(0,a)/boot/kernel/kernelMvh
Clain -
Visserligen inte mjukvaru-frågor, men det är nog lika bra att testa iaf:
1. Hittas disken i BIOS/UEFI?
2. Korrekt uppstartsenhet i BIOS/UEFI?
3. Kontrollerat SATA-kablar och strömkablar? -
som han säger. hittas disken..
låter lite som disken är död.
jag har en esxi burk där disken har dött men iom att jag inte startatom rullar den än
så om den varit igång så kan disken ha dött eller iaf på väg att dö även om ditt system varit igång och när den stängdes av orkade den inte mer.
-
@Kr^PacMan:
Visserligen inte mjukvaru-frågor, men det är nog lika bra att testa iaf:
1. Hittas disken i BIOS/UEFI?
2. Korrekt uppstartsenhet i BIOS/UEFI?
3. Kontrollerat SATA-kablar och strömkablar?Jo disken hittades korrekt och allt funkade så långt, startade upp med ultimate bot cd och körde gparted för att kontrollera disken och det visade sig att det bara fanns en sda1 partition helt plötsligt..
Trodde först att den blivit skadad så att det bara var att byta ut den men körde en clean restore och nu har det t.o.m funkat att installera 2.1 på den.
Måste ju som mattias197711 skriver bero på att jag stängde av, men det är ju underligt att den bara pajade partitionerna och inte hela disken…
-
lite skumt helt klart.
skönt det löste sig för dig