Vlan settings ter vervanging experiabox
-
Ik gebruik Pfsense als vervanging van de experiabox
het werkt perfect zoals aangegeven via netwerkje.com door vlan's via een switch apart aan te bieden
Vlan4 voor de tv's vlan7 naar de experiabox voor de telefoon en vlan6 voor internetIs het mogelijk om pfsense zo te configureren dat de vlan's automatisch gekozen wordt door het apperaat zoals de experiabox doet
Voordeel is hiervan dat je tv en internet allebei via dezelfde netwerk kabel kan gebruikenIs dit mogelijk en hoe stel je dit in?
-
het is de switch in de experiabox dat dit doet (dynamic vlans)
voor zover ik weet, zit de functionaliteit niet in pfsense
-
Dat zou erg jammer zijn.
Ik vermoed dat het wel kan, desnoods via een omweggetje
Zolang ik de wan kant maar wel alles via de firewall laat binnenkomenIk heb wel begrepen uit betrouwbare bron dat ze bezig zijn om alle apparaten op het intern netwerk te laten komen zodat je de set top box je media server kan benaderen.
Maar de vlan.s blijven zoals het is
Iemand nog een idee?
-
De experiabox kiest de vlans niet zelf, die zijn gewoon geconfigureerd.
Maar TV en netwerk over dezelfde kabel kan ook met Pfsense, je hebt daarvoor IGMP proxy nodig.
Echter houd wel rekening met het volgende, als je een switch hebt die geen IGMP snooping ondersteund en je hebt ook nog een wifi AP aan het zelfde netwerk zitten, dan komt je AP in de problemen (de TV wordt over je hele netwerk gebroadcast, en wifi bandbreedte is beperkt)Mocht je willen weten hoe je Pfsense moet configureren, laat het me maar weten (zelf heb ik Telfort, maar dat is exact hetzelfde platforrm)