Vad ska man välja??
-
Tjena folket!
Har i ett par månader suttit och läst hit och dit om vad man ska ha för grejer ifall man ska köra pfsense.
Detta har resulterat i att jag nu har läst för mycket så allt jag har läst är numera en enda soppa!Jag har idag 100/100 fiber ifrån Telia öppen fiber med Bahnhof som leverantör. Men har planer på att uppgradera till snabbare hastigheter i framtiden.
Så nu till hjälpen.
Vilken hårdvara ska jag välja??
Räcker:
SG-2240 (den lilla routern ifrån pfsense
Ovpn.se Box
Egenbyggd burk som är strömsnål samt inte så värst högljudd.Det jag vill är att den ska klara hela min ner- och uppladdningshastiget via openvpn och även vara framtidssäker för snabbare hastigheter.
Skulle vara tacksam för svar som är direkta som typ "du klarar dig med sig-2240".
Tack på förhand
Fredde -
Hej Fredde,
Både Pfsense SG-2240 och Ovpnboxen har hyfsat lika prestanda, så båda borde väl duga ett tag framöver.
Openvpnbox kanske är den att satsa på, SG-2240 kommer nog inte att vara billigare med frakt och tull – och att bygga en egen låda är nog inte intressant för dig med tanke på din fråga. :-)Jag har en egenbygd låda med någorlunda liknande prestanda som dessa två och den klarar 200 megabit med cirka 30% processorbelastning, den kör Snort och lite annat.
Det är en http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4918#ov, bios var av version 2.0 och krävde omflasning till 3.0 för att kunna installera Pfsense, vilket var lite av en överraskning …//Peter
-
Hej Fredde,
Både Pfsense SG-2240 och Ovpnboxen har hyfsat lika prestanda, så båda borde väl duga ett tag framöver.
Openvpnbox kanske är den att satsa på, SG-2240 kommer nog inte att vara billigare med frakt och tull – och att bygga en egen låda är nog inte intressant för dig med tanke på din fråga. :-)Jag har en egenbygd låda med någorlunda liknande prestanda som dessa två och den klarar 200 megabit med cirka 30% processorbelastning, den kör Snort och lite annat.
Det är en http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4918#ov, bios var av version 2.0 och krävde omflasning till 3.0 för att kunna installera Pfsense, vilket var lite av en överraskning …//Peter
Hej och tack för svar. Ursäkta det sena svaret!
Vad kostade det där moderkortet och har du ett vanligt nätaggregat till den eller ett pico-psu?
Vad för chassi? Vad för SSD?
Försöker räkna ut priser på olika varianter.
Enda jag inte tycker om med ovpn.se's Box är att man verkar vara låst till ovpn's VPN tjänster och kan inte använda andra VPN leverantörer.
Har även kikat runt på AliExpress och eBay på olika varianter men priserna drar iväg rätt hyfsat så ovpn.se's Box blir billigast hur man än vänder på slantarna. Men sen vill man inte heller bli låst till just 1 leverantör för VPN tjänster.
Detta inlägg kanske blev lite grötigt men det är väl sånt som händer när man har för mycket i huvudet
Återigen, tack för svar!
-
Hur gick det? Blev det nåt köp?
OVPN's box går annars att köpa från Kina en tusenlapp billigare. Om man har lite tålamod kan man leta runt och hitta billiga delar och bygga själv. Blir inte dyrare än att köpa en färdig box och kvaliteten är oftast bättre.
Jag har för mig att om man ominstallerar pfsense på OVPN's box så kan man använda andra VPN-leverantörer. -
Hur gick det? Blev det nåt köp?
OVPN's box går annars att köpa från Kina en tusenlapp billigare. Om man har lite tålamod kan man leta runt och hitta billiga delar och bygga själv. Blir inte dyrare än att köpa en färdig box och kvaliteten är oftast bättre.
Jag har för mig att om man ominstallerar pfsense på OVPN's box så kan man använda andra VPN-leverantörer.Riktigt sent svar, men jag handlade OVPN.se's box och måste säga att jag är nöjd med den, den klarar av det jag vill göra!
Dock är jag inte så nöjd med att dom inte har uppdaterat pFsense! Boxen har 2.2.6.8-RELEASE installerat. Men boxen gör sitt jobb! Har funderat på det du sa om att uppdatera pFsense utan att använda ovpn.se's egna interface, men då vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga med deras port öppningar och göra. Men det får vänta :)