• Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • Users
  • Search
  • Register
  • Login
Netgate Discussion Forum
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • Users
  • Search
  • Register
  • Login

Openvpn bahnhof

Swedish
12
53
24.1k
Loading More Posts
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • O
    olsson_71
    last edited by Jan 13, 2016, 10:03 PM

Sätta upp en open VPN integrity

1 Reply Last reply Reply Quote 0
    • A
      AmSTr
      last edited by Feb 27, 2016, 9:43 AM

Jag har samma problem med att konfigurera Integrity.
      Bahnhof har ju ingen support på hårdvara och routers men jag har e-mailat deras kundtjänst och bett om instruktioner.
      Får se om dom ger några tips.

• P
        pethson
        last edited by Oct 3, 2016, 9:32 AM

Något nytt?

///Peter

• A
          AmSTr
          last edited by Dec 11, 2016, 7:55 AM

Tyvärr verkar inte Bahnhof ha kunskap eller vilja att ge tips och råd om konfiguration. Jag har pratat med deras support och även skrivit brev utan resultat.

• A
            AndyC
            last edited by Dec 11, 2016, 9:51 AM

Hur har ni gjort när ni lagt in det i pfsense? Vad säger loggen?
            Jag tog hem Bahnhof's config-fil för lite ledtrådar, inga större konstigheter. Jag har tyvärr inget konto där, så jag kan inte testa själv.

• L
              lindererik
              last edited by Dec 29, 2016, 5:34 PM

Skulle också gärna vilja veta hur man lägger in openvpn från bahnhof. Någon som vet hur ?

• F
                failure
                last edited by Jan 23, 2017, 10:26 AM

Jag har det uppsatt, kan skriva en liten howto när jag får lite tid över.

• F
                  failure
                  last edited by Jan 24, 2017, 8:50 AM Jan 23, 2017, 5:24 PM

En snabb HowTo:

Först så läs in certifikatet ni fått från Integrity VPN (Import an existing Certificate Authority)
                  Klistra in Certifikatet, exempel:
                  –--BEGIN CERTIFICATE-----

Sedan skapa din VPN klient med följande options:
                  Server Mode: Peer To Peer (SSL/TLS)
                  Protocol: UDP
                  Device Mode: tun
                  Interface: WAN
                  Server Host or address: vpn.integrity.st
                  Server Port: 1196
                  Description: Integrity VPN
                  Username: inXXXXX (Det du har fått från Integrity)
                  Password: XXXXXX  (Det du har fått från Integrity)
                  TLS authentication: (Det du har fått från Integrity)

Exempel:

2048 bit OpenVPN static key

–---BEGIN OpenVPN Static key V1-----

Peer Certificate Authority: Ditt cert som du la till via cert manager
                  Client Certificate: None (Username & Password required)
                  Encryption Algorithm: AES-256-CBC (256-bit)
                  Auth digest algorithm: SHA1 (160-bit)
                  Compression: Enabled with Adaptive Compression
                  Topology: Subnet
                  Disable IPv6: Don't forward IPv6 traffic.
                  Don't add/remove routes: CHECKED <–- Viktigt (Detta är för att ignorera redirect-gateway)

Sedan gå till Interfaces->Assign->add
                  Välj din VPN på ditt OPTXX.
                  Gå till Interfaces->OPTXX
                  Fyll i följande:
                  Enable
                  Desciption: IntegrityVPN
                  IPv4 Configuration type: None
                  IPv6 Configuration type: None
                  Klicka på SAVE

Gå till Firewall->rules
                  Lägg till en regel för LAN enligt följande:
                  Action: Pass
                  Interface: LAN
                  Address Family: IPv4
                  Protocol: Any
                  Source: (Den hosten du vill ska gå ut via IntegrityVPN) (HINT: Skapa ett alias om du vill ha flera hosts)
                  Destination: Any
                  Klicka på Advanced Option.
                  Välj Gateway till IntegrityVPN

PS. Glöm inte att sätta upp NAT.

Om jag inte har glömt något så borde det fungera, surfa in på någon sida som säger vad du har för IP nummer från den hosten du valde att route:a ut på IntegrityVPN och se att du har rätt IP.
                  Var så god! :)

• H
                    henmat
                    last edited by Feb 1, 2017, 10:56 PM

Tack för din HowTo.
                    Det var lite lurigt det här.. Allt var grönt, IP syntes på Integrity VPN men jag kom inte ut på linan.
                    Löste det genom att gå in i regeln på nytt och spara om den (utan någon ändring) och nu funkar allt som det skall.

mvh
                    Henrik

• S
                      StarkJohan
                      last edited by Feb 22, 2017, 1:50 PM

Ett tips är att se till att trafiken som ska gå via OpenVPN inte "hoppar över" till default gateway om OpenVPN-uppkopplingen går ner. Funkar bra för mig. Jag gjorde en blockeringsregel enligt detta:

@phil.davis:

I think you need to check System: Advanced: Miscellaneous, "Skip rules when gateway is down":

By default, when a rule has a specific gateway set, and this gateway is down, rule is created and traffic is sent to default gateway.This option overrides that behavior and the rule is not created when gateway is down

pfSense is being nice to you, and making a rule to send your VPN traffic out the default gateway.
                      Then, IMHO, you will still need a block rule, after the rule feeding 192.168.0.111 to VPNI, and before the general allow all rule, that blocks traffic from source 192.168.0.111

• C
                        Callmenobody
                        last edited by Mar 6, 2017, 6:40 AM

God morgon, för dryga veckan sedan började jag fundera över att koppla upp min dd-wrt flashade router mot Bahnhofs Integrity VPN (som jag betalat för i ett år men inte fått tummen ur) men fick snabbt tipset att bygga ihop en burk och installera PFSense.

Sagt och gjort, burken består av ett Asus at3ion Deluxe överklockad till 1900Mhz och 4gb RAM. Det inbyggna nätverkskortet, Realtec, sköter WAN och ett från Intel LAN. Av nån anledning så ville inte installeringen till hårddisk funka så jag kör Embeddedversionen av 2.3.3 via ett USB-minne.

Nu till problemet, jag har googlat upp lite olika guider och inte fått någon att funka, inte ens den fina i denna tråden. Anledningen är inte så svår att finna, det är skit bakom tangentbordet, jag kan ju följa guider och har ett litet humm om saker men jag går bet på detta.
                        Jag började med denna guiden och försökte komplettera med denna guiden för OpenVPN https://forum.pfsense.org/index.php?topic=84177.0 .

Efter det så har jag försökt kombinera och ändra lite inställningar efter variationer jag läst i olika trådar och kommit så långt att OpenVPN står som startad men "DOWN" och jag har nätåtkomst men är inte kopplad till Integrity.

Jag har använt mig av CA och nyckel från Bahnhofs zippade Windowsfil ( https://bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/Bahnhof-OpenVPN_v3.zip )

Nu känner jag att tyvärr klarar jag inte mer själv och hoppades därför att nån här skulle kunna kolla mina inställningar och peka, ganska övertydligt, på vad jag gjort fel så jag kan få igång det. Jag har tagit lite skärmdumpar på det jag tror är det viktigaste. Notera att OpenVPN-status är tagen utan att vara kopplad mot nätet, därför står det Service not running och unable to connect to deamon.

Med vänlig hälsning.

1.jpg
                        1.jpg_thumb
                        2.jpg
                        2.jpg_thumb
                        3.jpg
                        3.jpg_thumb
                        4.jpg
                        4.jpg_thumb
                        5.jpg
                        5.jpg_thumb
                        6.jpg
                        6.jpg_thumb
                        7.jpg
                        7.jpg_thumb
                        8.jpg
                        8.jpg_thumb
                        9.jpg
                        9.jpg_thumb
                        10.jpg
                        10.jpg_thumb
                        11.jpg
                        11.jpg_thumb
                        12.jpg
                        12.jpg_thumb
                        13.jpg
                        13.jpg_thumb
                        log.txt

• S
                          StarkJohan
                          last edited by Mar 6, 2017, 9:28 AM

Jag fick igång mitt integrity ganska kvickt och jag kan titta på dina bilder vid tillfälle så att du kan få igång ditt också. Däremot sade jag upp mitt efter några dagars testande p.g.a. dålig hastighet och att integrity inte kör några egna DNS'er. Valde att köra med OVPN istället men konfigurationen är densamma för OpenVPN-klienten.

Man kan också fundera på hur man väljer vilken trafik som ska gå via OpenVPN. Allt, specifika VLAN, trafik på specifika nätverksportar/interfaces eller specifika IPs.

• C
                            Callmenobody
                            last edited by Mar 6, 2017, 11:24 AM

@StarkJohan:

Jag fick igång mitt integrity ganska kvickt och jag kan titta på dina bilder vid tillfälle så att du kan få igång ditt också. Däremot sade jag upp mitt efter några dagars testande p.g.a. dålig hastighet och att integrity inte kör några egna DNS'er. Valde att köra med OVPN istället men konfigurationen är densamma för OpenVPN-klienten.

Man kan också fundera på hur man väljer vilken trafik som ska gå via OpenVPN. Allt, specifika VLAN, trafik på specifika nätverksportar/interfaces eller specifika IPs.

Det hade vart fantastiskt om du kunde göra det! Det är säkert nått enkelt jag missat.
                            Jag har även funderat på OVPN istället men jag gillar tanken att Bahnhof ägen all utrustning, de har ju en historia av att vara lite odrägliga när de sätter den sidan till :)
                            Men blir det för stort tapp i hastighet så byts det.

• S
                              StarkJohan
                              last edited by Mar 6, 2017, 1:44 PM

Vid första snabba kontrollen ser jag två grejor som är fel.

1. I inställningarna för OpenVPN-clienten har du valt fel CA i dropdownen. Det ska inte vara "webconfigurator" utan den du lagt in själv med info från Integrity.
                              2. Du har också gjort en "custom"-inställning som refererar till /etc/password.txt. Ta bort den raden. För det första har du redan skrivit user/pass längre upp i inställningarna. För det andra har filen du refererar till fel permissions (som du ser i loggen).

Testa igen. Funkar det inte får jag titta lite närmare på dina bilder.

• S
                                StarkJohan
                                last edited by Mar 6, 2017, 1:52 PM

Vi får också titta lite på dina brandväggsregler. Du måste se till att rätt trafik kommer till rätt gateway.

Vill du att all trafik i hela huset går via Integrity eller har du delat upp ditt nätverk på något vis?

• C
                                  Callmenobody
                                  last edited by Mar 6, 2017, 2:02 PM

@StarkJohan:

Vid första snabba kontrollen ser jag två grejor som är fel.

1. I inställningarna för OpenVPN-clienten har du valt fel CA i dropdownen. Det ska inte vara "webconfigurator" utan den du lagt in själv med info från Integrity.
                                  2. Du har också gjort en "custom"-inställning som refererar till /etc/password.txt. Ta bort den raden. För det första har du redan skrivit user/pass längre upp i inställningarna. För det andra har filen du refererar till fel permissions (som du ser i loggen).

Testa igen. Funkar det inte får jag titta lite närmare på dina bilder.

Ok, jag var lite osäker på hur det funkade så jag fixar det direkt när jag kommer hem.

När det kommer till brandväggsregler så är jag fortfarande lite osäker.
                                  Jag har en Asus RT-n66u med DD-WRT som jag satt upp till att skapa två Vlan, ett till hemmet och ett till ett gästhus.
                                  Klarar min hårdvara av att leda all trafik via Integrity så är det lika bra, jag kan ju sedan undanta vissa enheter om jag skulle vilja det.
                                  Kanske är det lika bra att skapa två anslutningar och sedan välja vad som skall gå via vad?

• S
                                    StarkJohan
                                    last edited by Mar 6, 2017, 2:07 PM

@Callmenobody:

Ok, jag var lite osäker på hur det funkade så jag fixar det direkt när jag kommer hem.

När det kommer till brandväggsregler så är jag fortfarande lite osäker.
                                    Jag har en Asus RT-n66u med DD-WRT som jag satt upp till att skapa två Vlan, ett till hemmet och ett till ett gästhus.
                                    Klarar min hårdvara av att leda all trafik via Integrity så är det lika bra, jag kan ju sedan undanta vissa enheter om jag skulle vilja det.
                                    Kanske är det lika bra att skapa två anslutningar och sedan välja vad som skall gå via vad?

Steg ett är att få igång klienten. Sen kan du fundera på hur du vill skicka trafiken. Jag valde att ha ett separat VLAN för trafiken jag vill skicka via OpenVPN då det blev smidigare för mig. Fördelen med den lösningen är att det blir enklare att köra med specifika DNSer då man kan ange det för varje VLAN (innan gjorde jag det bara för varje klient med specifik IP).

• C
                                      Callmenobody
                                      last edited by Mar 6, 2017, 2:18 PM

Ok, det låter ju vettigt.

Om det hjälper så ser det nu ut så här:
                                      Direkt efter mediaboxen, eller vad den nu kallas sitter ovan nämnda router med två Vlan. En till varje "bostad".
                                      Utgång 1-3 ligger på Vlan1 vilket täcker in två accesspunker och en PS4a
                                      Utgång 4 sköter Vlan 2 som går till gästhuset där en accessrunkt finns.

Tanken är att sätta Sensen mellan mediaboxen och Asusroutern och sedan ge åtkomst till Sensen via Vlan1 så jag slipper bryta all nätåtkomst för att göra justeringar.

Men som du sa, först få det att fungera.

• S
                                        StarkJohan
                                        last edited by Mar 6, 2017, 2:39 PM

Så du låter sen pfSense sköta routing och har DDWRT som en "smart switch" för att tagga dina VLAN?

Så gör jag också i princip. pfSense som router, en större smart switch efter det och sist DDWRT som "smarta" accesspunkter utan routing som bara taggar olika VLAN på olika SSIDs/portar.

• C
                                          Callmenobody
                                          last edited by Mar 6, 2017, 3:04 PM

@StarkJohan:

Så du låter sen pfSense sköta routing och har DDWRT som en "smart switch" för att tagga dina VLAN?

Japp, det är tanken!

• First post
                                            Last post
                                          Copyright 2025 Rubicon Communications LLC (Netgate). All rights reserved.