PfSense, OVPN, PLEX - Någon som fått det att fungera och minns hur?
-
Hej!
Jag kör senaste pfSense virtuellt på en fysisk maskin genom Hyper-V som även hostar en virtuell PLEX-server på Windows-10. Hur jag än försöker så lyckas jag inte få till så att PLEX-servern blir åtkomlig utanför mitt hemnät över VPN (WAN fungerar). Detta blir min tredje tråd (en på swec och en på den engelsktspråkiga delen av den här sidan). Jag har även haft direkt kontakt med OVPN som inte lyckats få till det heller. Det är mitt antagande att flera borde ha varit i den här sitsen förut och lyckats ta sig igenom det. Därför är jag ännu inte beredd att ge upp.
Aktörer av vikt, alias inom citattecken:
10.20.30.40 - "QA" (använder denna för att testa om detta fungerar då jag inte vill ha nedtid på PLEX-servern)
10.20.30.35 - "PLEX" (är fullt nåbar utanför nätverket genom WAN)
OPT1 - namnet på det interface jag kör i pfSense som har ett publikt IP från OVPN.
OPT1_VPN4 - namnet på gatewayen för interfacet.
32400 "PLEXports" - de portar jag försöker öppna på OPT1 för att tillåta att PLEX-maskinen blir åtkomlig utanför mitt nätverk via VPN.Se nedan bilder för mer information om brandväggsregler etc. All hjälp uppskattas!
![Firewall - NAT.jpg](/public/imported_attachments/1/Firewall - NAT.jpg)
![Firewall - NAT.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/Firewall - NAT.jpg_thumb)
![Firewall - Rules - LAN.jpg](/public/imported_attachments/1/Firewall - Rules - LAN.jpg)
![Firewall - Rules - LAN.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/Firewall - Rules - LAN.jpg_thumb)
![Firewall - Rules - OPT1.jpg](/public/imported_attachments/1/Firewall - Rules - OPT1.jpg)
![Firewall - Rules - OPT1.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/Firewall - Rules - OPT1.jpg_thumb)
![Firewall - NAT Outbound.jpg](/public/imported_attachments/1/Firewall - NAT Outbound.jpg)
![Firewall - NAT Outbound.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/Firewall - NAT Outbound.jpg_thumb) -
Fick du någon ordning på detta?
Kan annars tyvärr inte hjälpa dig men jag är däremot nyfiken på varför du vill köra Plex remote-klienter via OVPN? Med "SSL required" är det vl inte speciellt mycket intressant en eventuell buse kan komma åt?
-
Fick du någon ordning på detta?
Kan annars tyvärr inte hjälpa dig men jag är däremot nyfiken på varför du vill köra Plex remote-klienter via OVPN? Med "SSL required" är det vl inte speciellt mycket intressant en eventuell buse kan komma åt?
Yes jag fick det! Jag hade en gång gett mig på att sätta upp en OpenVPN-server i pfSense och därför kört den Wizard som finns. Det blev aldrig något av det men under OpenVPN blev ett par firewall-regler kvar. När jag tog bort dessa fungerade allt utmärkt!
Du nämner SSL Required. Är det en setting man sätter på servern? Klarar appar, så som ATV4 och Xbox, av det då?
-
Ja, det ställer du in på Plexservern. Alla mina klienter (inkl, android-TV, IOS, PHT och ATV) utom en (LG-TV med webOS) klarar SSL så jag får tillsvidare köra "preferred" i väntan på att LG-appen blir fixad.
Mer info:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/206225077-How-to-Use-Secure-Server-Connections -
Coolt tack! =). Då kör jag detta och VPN!
-
hej
jag blev tvungen att öppna portar TCP/32469 och UDP/1900 som har något med DLNA att göra för att få det att funka.