Wlan med internet access
-
Har skapet ett barn Interface ett barn Wlan ,
till mina barns trådlösa datorer. Kommer in på wlan får ip adress men inget internet -
Ledsen men min kristallkula är på service så jag kan omöjligen se vad det är du har eller vad du gjort…
Om du verkligen vill att någon skall ta av sin fritid för att försöka hjälpa dig så måste du bjuda till lite själv. Det innebär att du måste du tala om vad du har och hur det är konfigurerat.
-
Eftersom du skriver i det här forumet så kan vi gissa oss till att det gäller pfSense men vilken version?
-
WLAN hur (i pfSense eller med en accesspunkt/router)?
-
Vilka ip-nät har du på dina olika interface (den publika WAN adressen lämnar du dock inte ut)?
-
Vad har du för brandväggsregler på barn/WLAN interfacet?
-
-
pfsense 2.3.4-RELEASE
wlan till en accesspunkt och det funkar man får rätt ip för detta wlan
WAN xx.xxx.xx.xxx
LAN 192.168.1.1
opt1 xxx.xxx.xxx.xxx
CHILDRENS_NETWORK 192.168.2.1så här det det ut Opt1 är min internetuppkoppling till vpn
jag vill att mina barn trådlösa saker skal kopplas upp mot 192.168.2.1 och detta funkar till viss del dessa når bara lokalt nätverk inte internet.
har oxå gjort en FirewallRules där jag öppnar 192.168.2.1 mot internet
States Protocol Source Port Destination Port Gateway Queue Schedule Description Actions
2 /168 KiB IPv4 TCP * * * * * * none -
Testa TCP/UDP i stället för bara TCP.
-
har testat detta hjälpte inte
-
Visa en skärmbild där vi ser den här och alla andra brandväggsregler på det aktuella gränsnittet.
Visa ip-konfigurationen för en av klienterna. Ip-adress, subnätmask, standard-gateway och DNS-server.
-
DHCP på CHILDRENS_NETWORK
Subnet 192.168.2.0
Subnet mask 255.255.255.0
Available range 192.168.2.1 - 192.168.2.254
Range from
192.168.2.100 192.168.2.120Outbound NAT Mode
Manual Outbound NAT rule generation.
(AON - Advanced Outbound NAT) -
Varför har du ändrat från automatisk till manuell NAT?
Om det verkligen är så att du inte har några manuella NAT-mappningar där så har du ingen utgående NAT och då är det skälet till att det inte går att surfa från 192.168.2.0/24. De adresserna routas inte på internet så trafiken kommer aldrig att släppas ut på internet av din ISP.
-
kör mot ovpn.se då skall den vara så om min vpn skall fungera
-
Du bör ha åtminstone TCP/UDP i brandväggsregeln och du måste ha en NAT-mappning för barnnätet. Jag använder inte någon vpn-tjänst så du får hoppas på att någon som är kunnig på sådana konfigurationer hjälper dig att få ihop det. Lycka till!
-
fixat :)
-
@dr__swe:
fixat :)
Poängen med att vi har ett användarforum här är inte bara för att lösa enskilda forumdeltagares problem utan tanken är att man delar med sig av kunskaper och därigenom dokumenteras de här i forumet. I längden vinner alla forumanvändare på om alla gör så. Därför får du väldigt gärna berätta om lösningen här så att i framtiden andra kan söka efter och dra nytta av din erfarenhet.
-
det var inte svårare än att jag gjorde en Factory Defaults Reset började med att göra wlan efter detta ändrade jag min NAT från till Automatic outbound till Manual Outbound. så gjorde jag för at fixa detta