• Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • Users
  • Search
  • Register
  • Login
Netgate Discussion Forum
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • Users
  • Search
  • Register
  • Login

Mobil ovpn

Swedish
2
3
2.1k
Loading More Posts
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • T
    tned
    last edited by Jun 24, 2017, 8:44 AM Jun 19, 2017, 2:13 PM

Finns det något sätt att  så när man surfar på sin mobil och då inte på sitt wifi utan på 4G att gå igenom sin pfsense och få mitt ovpn ip ut.

har en vpn till min pfsense men den får inte mitt ip utan tele operatörens ip.

Vet att det fins mobil ovpn men vill att allt skal gå igenom min pfsense.

kör 2.3.4-RELEASE

1 Reply Last reply Reply Quote 0
    • C
      clain
      last edited by Aug 5, 2017, 10:16 PM Aug 5, 2017, 9:52 PM

@dr__swe:

Finns det något sätt att  så när man surfar på sin mobil och då inte på sitt wifi utan på 4G att gå igenom sin pfsense och få mitt ovpn ip ut.

har en vpn till min pfsense men den får inte mitt ip utan tele operatörens ip.

Vet att det fins mobil ovpn men vill att allt skal gå igenom min pfsense.

kör 2.3.4-RELEASE

Hej,
      Har du hittat en lösning?

Tänkte att jag åtminstone kunde nämna hur jag löst det med gamla 2.1.5, de nyare versionerna kanske ställs in annorlunda.

Vad jag gjorde var iaf att lägga till en "client specific override" för den användare ("common name") du ansluter med och sedan pusha denna till en specifik ip.
      En ip som du sedan styr via via dina NAT & Rules till den specifika gateway du vill använda…

Edit: Om du lyckats lösa det här med 2.3.4 och det är ett annorlunda tillvägagångssätt så får du gärna återkoppla hur du gjort.

![Firewall Rules.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/Firewall Rules.jpg_thumb)
      ![Firewall Rules.jpg](/public/imported_attachments/1/Firewall Rules.jpg)
      ![NAT Outbound.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/NAT Outbound.jpg_thumb)
      ![NAT Outbound.jpg](/public/imported_attachments/1/NAT Outbound.jpg)
      ![OpenVPN Client specific override.jpg_thumb](/public/imported_attachments/1/OpenVPN Client specific override.jpg_thumb)
      ![OpenVPN Client specific override.jpg](/public/imported_attachments/1/OpenVPN Client specific override.jpg)

• T
        tned
        last edited by Aug 12, 2017, 6:44 AM

jag skall pröva detta

• First post
          Last post
        Copyright 2025 Rubicon Communications LLC (Netgate). All rights reserved.