Ervaringen met Pfsense in combinatie met XS4ALL / KPN.
-
Hoi samen, wie heeft er goede ervaringen met het vervangen van de Fritsbox van XS4all en alles werkend op de PFsense.
-
Yep, heb hier sinds enkele maanden een SG-1100 draaien samen met Xs4all glasvezel als vervanging van m'n FritzBox. Veel meer mogelijkheden, maar was wel een stijle learningcurve voor mij.
-
Is ook de TV goed gelukt? Zou je jouw instellingen kunnen delen?
gr Bart -
@Nellies Zelf geen TV, dus nee kan ik niet delen. Via tweakers heb ik wel een guide gevonden destijds, volgens mij was het een kwestie van de VLAN configureren. Maar omdat ik een SG-1100 heb was het toch weer anders ;-s
-
@eindhovenfinest Interessant! Hoe heb je dat gedaan met je dsl aansluiting in de sg-1100? Een verloopje oid?
-
@gjlp25 Ik snap je vraag niet. SG-1100 is als vervanging van de Fritzbox. Dus dezelfde (UTP) aansluiting van de glasvezel NT. Geen verloop nodig
-
@eindhovenfinest Nee dat snap ik nu ook, foutje. Jij hebt glas en ik vdsl. Foute vergelijking
-
@eindhovenfinest Hoe heb jij je SG-1100 geconfigureerd? Ik heb een aantal how-to's gevolgd, maar ik krijg de PPPoE maar niet aan de praat. Ik vraag me nu af of er iets anders is op de SG-1100 als op een generieke pfSense doos. Het ontbreekt me aan wat kennis om het echt te begrijpen. Dat wilde ik juist leren, maar ik struikel nu al direct :-(
Moet je wellicht iets doen aan de VLAN instellingen onder Interfaces->Switches->VLANs?
Ik hoop dat je me wat pointers kunt geven!
Noot: ik heb KPN glasvezel, maar dat is volgens mij exact hetzelfde als XS4ALL. -
@haraldinho Ik kreeg het ook pas aan de gang na het volgen van de volgende video : https://www.youtube.com/watch?v=Bp_B79-WLlU
Je moet een extra stap nemen, door de specifieke SG-1100 ARM hardware, om het te laten werken. KPN en XS4all maakt idd niks uit.
-
@eindhovenfinest Dat was 'm, de gouden tip! Superbedankt voor je snelle antwoord. Het werkt nu. Ik zat me ook al steeds af te vragen waarom in de voorbeelden altijd meerdere netwerkpoorten werden beschreven zoals em0 en em1 en ik maar 1 poort had. Nu is het duidelijk met die Marvel system-on-a-chip die de poorten op elkaar bindt. Maakt het experimenteren met VLANs wel weer eens stapje complexer voor een noob. Op naar de volgende stap ;-)