PfSense-konfiguration för Com Hem IPTV
-
Hej!
Har någon lyckats konfigurera pfSense för Com Hems IPTV-tjänst? Har någon listat ut vilket VLAN-id som Com Hem använder?
Tack på förhand -
@RoyalAlert Hallå där, nu har du säkert löst problemet på egen hand, men jag skriver ett svar ändå för andra som fiskar upp den här tråden.
Trafiken går inte i ett eget VLAN, utan man använder IGMP multicast för att streama kanalerna. Så därmed kan koppla in TV-boxen direkt på insidan av pfsense-brandväggen.
Gör såhär:
- Gå till Services -> IGMP Proxy och lägg till ett nytt interface:
- Interface: WAN
- Type: Upstream
- Threshold: 5 (Om denna lämnas default så kan det bli en lång fördröjning med svart skärm vid kanalbyten)
- Networks: 224.0.0.0/4, 225.0.0.0/4, 234.0.0.0/4, 83.248.0.0/13 (Gäller för ComHem)
- Under samma meny (IGMP Proxy), skapa ett till interface:
- Interface: LAN
- Type: Downstream
- Gå till Interfaces -> WAN:
- Bocka ur: Block bogon networks
- Gå till Firewall -> Rules -> Floating och skapa en ny regel:
- Action: PASS
- Quick: Bocka i
- Direction: In
- Address Family: IPv4
- Protocol: IGMP
- Source: Any
- Destination: Network - 224.0.0.0/4
- Allow IP options: Bocka i (Denna inställning finns under Advanced och är mycket viktig)
- Skapa en till regel under Floating:
- Action: PASS
- Quick: Bocka i
- Direction: In
- Address Family: IPv4
- Protocol: UDP
- Source: Any
- Destination: Network - 224.0.0.0/4
- Allow IP options: Bocka i (Denna inställning finns under Advanced och är mycket viktig)
Det kan kännas skrämmande att öppna upp Any i inkommande riktning, men eftersom vi satt destinationen till 224.0.0.0/4, så blir regeln ganska träffsäker. Sedan får jag påpeka att detta är mina inställningar efter mycket trixande, så det är möjligt att det fungerar lite annorlunda i andra konfigurationer.