Budget Internet + DrayTek Vigor 130 + Netgate XG-7100 pfSense
-
Goedemiddag,
Ik heb op m'n nieuwe adres nu Budget Internet (voormalig NLE), alleen Internet, geen TV. Die leverden een ExperiaBox V10 met beperkte opties voor een thuiswerker als ik die ook VPNs etc. nodig heeft en al met al streeft naar een optimaal netwerk.
Internet via die ExperiaBox werkt prima.
Nu heb ik een nieuwe DrayTek Vigor 130 aangeschaft om als pure modem te fungeren. Als ik de Telfort instellingen volg exact volgens de DrayTek handleidingen en de boel nog niet in Bridged mode zet, dan werkt het internet inderdaad op m'n laptop die dan aan de enige LAN poort hangt. Dus ook dat werkt.
Maar dan wil ik de Netgate appliance met pfSense er aan hangen en loopt het spaak...
Posts hier, op Tweakers en andere blogs geven tegenstrijdige instructies. Ik heb de meeste combinaties inmiddels wel geprobeerd.
Als uitgangspositie neem ik dit: https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/ADSL-VDSL-Bridging.pdf
Ik heb het geprobeerd met pagina 11, ADSL Telfort en pagina 13/14 VDSL2 Telfort, in beide gevallen dus Bridged aangevinkt.
Na dit bridgen krijg ik op m'n laptop ook geen internet meer als ik die op DHCP zet. Krijg wel een IP maar geen internet toegang dus.
De pfSense appliance configureer ik dan via de wizard eerst, ik enable een WAN interface, IPv4 op DHCP, clone wel of geen MAC adres van de ExperiaBox (beide geprobeerd), heb MTU 1492 geprobeerd volgens de DrayTek handleiding maar ook 1500 en verder alles leeg/default.
De Vigor draait op 192.168.1.1 en ik heb ook geprobeerd om daar op de LAN interface DHCP uit te zetten.
Ik heb wel steeds de "Block private networks and loopback addresses" en "Block bogon networks" aangevinkt gelaten. Bedenk me nu dat dat mogelijk een issue is, zou dat kunnen?
Onder Interfaces > Assignments heb ik ook een VLAN 34 opgezet met priority 0 en die dus gekoppeld aan deze WAN interface. Ik lees dat dat mogelijk clasht met de VLAN Tagging op de Vigor, maar heb dat ook geprobeerd om daar en hier op de pfSense appliance uit te zetten.
In alle gevallen krijg ik geen verbinding.
Onder Status > Gateways blijft de boel pending.
Onder Status > Interfaces is WAN wel up, maar krijg alleen IP 0.0.0.0 en geen verbinding dus. Op het Dashboard lijkt pfSense wel te kunnen verifieren dat m'n software uptodate is, dus die lijkt zelf wel ergens naartoe te kunnen pingen.Onder Diagnostics > Command Prompt kan ik zelf niet pingen. Could not resolve hostname zegt het dan.
Ook m'n Laptop die dan aan LAN4 bijv hangt, krijgt wel een IP adres via DHCP maar geen internet verbinding.
Ben er al wat uren mee zoet, dus tijd om de experts te vragen. Welke info/screenshots hebben jullie nodig om dit te helpen debuggen en aan de praat te krijgen?