Nybörjare! hjälp med regel
-
Hej.
Jag har idag en fungerande VPN-tunnel via Mullvad-VPN till Danmark, där all trafik går igenom om jag inte stänger förbindelsen. Syftet är att kunna se Dansk TV från mina två AppleTV.
Jag behöver att separara trafiken då ex.vis SVT-play inte fungerar om den går till Danmark först.
Jag skulle vilja skapa en regel, där endast trafik mot domänen .dk går in i tunneln om möjligt. Jag har sniffat mitt nätverk lite och jag vet ungefär de IP-adresser som det berör, så kan man inte filtrera på domän, så kan man kanske skicka endast de adresser in i tunneln?
Tacksam för hjälp :-)
-
@jenles Du skulle inte kunna ha två separata nät? Ett Danmark-vlan och ett Sverige-vlan?
Gå på speciella IP-nummer låter inte direkt som en framkomlig väg. -
@swemattias mycket möjligt! Jag är inte tillräckligt kunnig för att se en sådan lösning framför mig.
Hur ska jag tänka då? -
Nånting i denna stil: https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/multiwan/policy-route.html
Jag sökte lite lite på "pfsense alias policy based routing baed on destination" och hittade en del som jag tror kan hjälpa dig, så sök lite så hoppas jag att du hittar :)
-
@fredfred Jag läser det som man filtrerar på IP-adress. Min utmaning är att trafik från samma enhet(IP-adress) behöver skickas på olika håll.
-
@swemattias Om jag ska jobba med Vlan blir det väl en liknande frågeställning? Att trafiken från samma enhet ska skickas på olika håll.Då måste jag ändå veta vilken trafik som ska skickas vart,eller?
-
@jenles Jag tänkte som så sähär, att du skapar två olika WLAN och tilldelar resp land till dessa, såledels när du vill kolla på USA koppla upp dig på det nätet och allt kommer fungera som det är tänkt, samma sak om du vill kolla på ett annat land.
-
-
@fredfred Tack jag ska kolla när jag kommer hem från jobbet.