Trenger hjelp med NAT
-
Hei. Jeg er da som sagt norsk, og skulle gjerne postet på det engelske forumet (eller… jeg har gjort det), men jeg er veldig lite velkommen der fordi jeg poster veldig mye. De var ikke kjempebegestret da jeg dukket på på IRC kanalen heller. Jeg har et problem og det er å åpne en NAT port. Hvis du leser her: http://forum.pfsense.org/index.php?topic=527.0 så kan du se problemstillingen min. Har du noen forslag til problemløsning?
-
Det virker som du mangler litt forståelse for NAT og routing, men jeg skal prøve å forklare litt.
Det du spør om på slutten der er det som kalles 1:1 NAT, da vil kun den maskinen få nattet all trafikk til seg.
Har du flere maskiner på innsiden av en public ip så er må du lage flere NAT regler.
Akkurat appliaksjone du sliter med aner jeg ikke noe om. Men det er i utgangspunktet kun snakk om å lage en NAT regel som har utside interface som host, porten du trenger, og destinasjon innside ip. Du trenger kanskje å velge protocol any.
Videre så er du kanskje bak ett bredbånds modem som allerede har ett nat filter. Hvis det er tilfelle så må også modemet konfigureres for at dette skal funke.Det som er viktig når du spør her er å forstå to ting.
1. Dette er beta software og all som jobber med dette jobber gratis. Vi trenger mest mulig informasjone om hvordan nettet ditt ser ut, og hvordan alt er koblet, og ikke mindst Hvilken VERSJON kjører du, hva har du gjordt for å feilsøke osv.
2. Vi forutsetter at folk kan ting som routing/nat og nettverk generelt, det er ikke ett opplærings forum for folk som ikke gidder bruke tiden sin på å finne ut av ting.Lykke til ;-)
-
Å, skjønner. Forstår hvorfor jeg er så dårlig mottat :(
Jeg skal prøve meg frem og heller finne informasjon andre steder. Tusen takk for hjelpen :D
-
Dina frågor är lättare att besvara om du förklarar din nätverks layout bättre och kanske lite skärmdumpar på regler du skapat som inte fungerar.
Även att försöka tala om vilka program o dyl som du vill få att fungera bakom PFsense.Hoppas du förstår min "norska" ;)