Jak ustawić kolejkowanie pakietów dla adresów IP albo MAC?
-
Witam, jestem początkującym użytkownikiem pfSense.
Potrzebuję ustalić jakieś zasady kolejkowania w sieci lokalnej (w szkole) dla około 30 komputerów, rozpoznawanych po adresie IP albo po adresie MAC.
Na przykład: żeby Komp-Nr-2, Komp-Nr-3 oraz Komp-Nr-4 czekały z otrzymaniem odpowiedzi z YouTube, zanim Komp-Nr-1 skończy odbieranie jakiegoś tam listu e-mail.
Innymi słowy: aby komputery pracowników były ważniejsze niż WiFi dla uczniów.Nie potrafię zrozumieć żadnego anglojęzycznego poradnika, a w języku polskim nie znalazłem prawie nic.
A jedyne na co trafiłem, to strzępek porady z innego forum którą zacytuję:…Nie jestem pewien jak to teraz wygląda w pfsense, ale wydaje mi się ze można zrobić tam podzial pasma per ip. Trzeba dla każdego IP zrobić klasę oraz zrobić regułkę ze ruch z danego ip ma wpadać do danej klasy...
Tyle. Nie wiem nawet, czy ta rada faktycznie dotyczy kolejkowania. Jeżeli tak, to jak to zrobić? Jak za pomocą webGUI w pfSense ustawić klasy, a następnie reguły? Reguły to akurat widzę, że na firewallu się ustawia - lecz nie próbowałem jeszcze, bo nie wiem jak klasy ustawić?
-
A nie lepiej przeciąć transfer dla łącza WIFI? Dla wszystkich zaufanych komputerów max, a dla WIFI powiedzmy 20% łącza.
-
Nie chodzi tylko o WiFi, ale o szesnaście komputerów w sali informatycznej, albo o pozostałych kilka w innych salach - z których uczniowie bardzo często korzystają, nie tylko w celach ściśle edukacyjnych.