8gbps trunk tussen switch en router t.b.v. Vlans
-
Hallo,
Voor een aankomende lanparty willen wij een PFsense router gaan gebruiken. Als backbone hebben wij een HP V1910 48Poorts managed switch. deze bevat meerdere Vlans.
Graag zou ik één 8GBit trunk willen hebben tussen deze switch en de router. echter krijg ik dit niet voor elkaar :( kan iemand mij een richtlijn geven?
Groet
-
wat is het probleem juist?
heb je 8x 1gbit NIC in je toestel? (of 1x10gbit NIC)-interfaces –> (assign) --> LAGG (enkel ongebruikte interfaces kunnen worden toegevoegd)
-daarna vlans toevoegen aan LAGG (op je switch taggen op je LAGG)
-daarna OPT1,OPT2,OPT3,... koppelen aan de VLANs om VLAN-interfaces met elk hun eigen ip/subnet te creërenAls al je hardware compatible is met freebsd 8.3, dan zie ik hier geen probleem
-
Hallo,
Inderdaad 8x 1Gbps (4x intel dualport), ik zal morgen verder kijken.
alvast bedankt
-
Hallo,
ik heb een paar screenshots bijgevoegd, echter kom ik termen tegen als LACP/ STATIC/ DYNAMIC/ waarbij ik niet weet welke keuze ik moet maken.
in de screenshots staat mijn huidige configuratie. letop dat er op dit moment nog maar 2 NIC's in de pfsense machine zitten.
-
Ofwel kies je voor LACP of voor static
(complexer)
LACP is een uitgebreid protocol, dat zowel failover,loadbalancing and bonding gaat doen om altijd auto-magically de meeste thoughput te halen.
zo kan je met LACP bijvoorbeeld een physieke lus maken in je netwerk:
van switch Sa <–> Sb <--> Sc <--> Saindien er dan een kabel stuk gaat tussen Sb&Sc dan zal het netwerk blijven werken. het LACP protocol zal dan de failover "lus-verbinding" in te schaken.
(eenvoudig)
Een static LAG, beperkt zich tot loadbalancing zonder enige vorm van controle.
Bij configuratiefouten of een defecte kabel of defecte switchpoort bestaat de kans dat je netwerk problemen ondervindtmvg
jeroen
-
Hallo,
duidelijk is nu het verschil tussen LACP en LAG. Ik denk dat ik maar voor de automagische LACP kies. Echter moet ik hier een port priority op geven ? dat snap ik nog niet helemaal . moet deze ook aan beide kanten (router - switch) gelijk zijn?
Groet
-
Priorities
An LACP group can support up to 16 links. Up to 8 of these can be active, while the rest become standby links. LACP chooses which links become active by their port priority. Each LACP port can be configured with a priority number from 1 to 65535. The default priority is 32768. The lower the priority number the higher the priority.
In an LACP configuration with more than 8 links, the lowest port priorities are used to choose which of the links will be active, and which will be standby.
Each device has a system priority. This is used to decide which device gets to choose the active / standby links. The device with the highest priority (lowest number) gets to decide, and the other device’s preferences get ignored.