Ownit Fiber - Pfsense 2.2.3 - IPv6 ???
-
Hej alla.
Är det någon som kör pfsense mot Ownit? Jag skulle sätta upp det hos en kompis och gick på pumpen rejält! :-\
Problemet är följande.
När jag kopplar in pfsense burken så får jag bara IPv6 på WAN interfacet med den gamla routern som inte hanterar IPv6 få jag en IPv4.
IPv6 skulle visserligen vara frid och fröjd om det inte vore för att Ownit inte har någon som helst information om IPv6 att tillgå.
Jag har testat runt rätt friskt på detta utan att lyckas lösa det så jag tänkte kolla om det var någon här som hade det uppe och snurrande och som är sugen på att dela med sig över hur dom har satt upp det?
Och vet någon om det går att få både IPv4 och IPv6 adresser samtidigt av Ownit?
-
Jag kör pfSense på Ownit, ipv4.
Jag trodde inte att de generellt erbjöd ipv6 till privatpersoner än: "För privatkunder håller vi just nu på att testa lite olika alternativ för hur IPv6 tilldelningen kan ske".
Fast det kanske är ett företagsabonnemang du håller på med?
Anledningen till att du inte får någon ipv4 adress är sannolikt att den fortfarande är reserverad för routern. Du har (åtminstone på privatabonnemangen) normalt bara tillgång till en dynamiskt (DHCP) utdelad ipv4 adress.
Routern måste givetvis kopplas bort och bara pfSense vara ansluten. Därefter har du alternativet att vänta tills adressen inte längre är reserverad för routern (jag tror att de har några timmars lånetid) eller så ringer du helt enkelt till kundservice och ber dem släppa adressen så kommer pfSense att få den.
-
Så nu har jag fått lite svar från supporten….. (dom är ju sjukt långsamma på att svara på mail)
Angående IPv4 så va det helt rätt som du sa att dom "bara" skickar ett ip till varje kund och leasen är ju rätt lång.
Angående IPv6 fick jag svaret att det måste blivit något fel och att vi inte borde få IPv6....... därför (antar jag) fick jag ingen info om hur jag skulle maska den. Men när min polare är hemma igen så ska jag göra ett nytt försök att sätta igång det igen och får jag fortfarande IPv6 så ska jag testa lite och se om jag får det att lira :)