3 Dynamic WAN IP's voor 1 LAN, 3 Vlan's en 1 "DMZ" (Solved)
-
Beste,
ik ben nieuw in pFsense sinds enkele maanden,
en heb steeds een antwoord gevonden op mijn vragen door de zoekfunctie
te gebruiken van dit forum.
Maar momenteel zit ik vast met de gewenste configuratie van afbeelding 1.Ik heb Telenet internet via een modem-only en heb "onbeperk" aantal publieke ip-adressen
ter beschikking.
pFsense box met 7 fysieke netwerkkaarten,
1 onboard op het moederbord,
2x Gigabit PCI-Express
1x Quad Gigabit PCI-Express.
pFsense 2.2.4 embedded op een USB 3.0 stick.De Quad Gigabit PCI-Express (kant B) wens ik volledig apart te gebruiken
van kant A.
Graag wens ik 3 publieke ip-adressen op te splitsen in 3 delen:1 publiek ip-adress voor lan1 (kant A)
1 publiek ip-adress voor een groep van 3 geisoleerde lan's (kant B)
1 publiek ip-adress wat toegekend word aan het toestel op NIC4,
zodat vanaf dit toestel lijkt, alsof dit rechtstreeks verbonden is met de modem.Kant A en B volledig gescheiden van elkaar.
NIC5,NIC6 en NIC7 volledig gescheiden van elkaar.Kant A is al reeds in orde, nu rest alleen nog kant B.
Voorkeur zou uitgaan naar configuratie 1,
zodat de DMZ-switch kan worden weg gelaten.
Indien niet mogelijk is, configuratie 2 als plan b.Dank bij voorbaat.
Grts
DeLorean
-
Hallo,
Ik snap je configuratie niet helemaal.
Maar als je een ip op een NIC uit wil laten komen dit het makkelijkste door een private netwerk op te zetten (192, of 10… let er op dat 20.x.x.x en 30.x.x.x geen private subnets zijn en daarom zou ik een ander subnet kiezen)Maar je tekening is niet helemaal duidelijk, je kunt dit oplossen met een 1:1 nat of outbound en inbound nat, maar meer details zijn nodig om je verder te helpen.
-
Hallo PDJ,
Ik zal proberen de tekening eventjes te verduidelijken.
De pFsense box krijgt ip-adress via DHCP toegekend door mijn internetprovider.
De pFsense heeft standaard 192.168.1.1 , en geeft een statisch ip-adress 192.168.1.100 aan de WAN van
de WiFi-router.