BBB IPTV multicast setup
-
Jag vill få igång BBB's IPTV genom min pfSense router. BBB supporten kunde inte riktigt svara på hur IPTV distriberas förutom det går via multicast och alternativet de istället aviserade var att brygga deras router och ha den innan min router, något jag helst undviker. Efter lite tvekande skickade dock support-killen detta som han hittat via sweclockers, men jag är inte säker på hur detta ska användas i pfSense.
Välj ISP-profil: Ingen
Välj IPTV STB-port: Ingen eller LAN3
Speciella applikationer
Använda DHCP-vägar: Microsoft eller Inaktivera
Aktivera multicasting-routning (IGMP Proxy): Aktivera
Aktivera effektiv vidarebefordran för multicast (IGMP Snooping): Aktivera
UDP-proxy(Udpxy): 0Har även hittat denna tråd: https://forum.pfsense.org/index.php?topic=101002.0 som behandlar Telias IPTV, vilket jag antar liknar den från BBB. Men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. BBB verkar inte kunna tala om vilket VLAN deras IPTV ligger på?
Just nu har jag följade setup:
Internet => WAN - pfSense - LAN => Netgear GS108Tv2 => Arris Tv box.Jag har också testat att köra utan switchen, alltså:
Internet => WAN – pfSense - OPT1 => Arris Tv box.Nu har jag IGMP proxyn konfad så här:
WAN upstream 224.0.0.0/4
OPT1 downstream 10.1.2.0/24Jag förstår inte riktigt hur jag ska brygga / konfigurera IGMP proxy / tilldela IP-adresser till det loaka nät som IPTV ska ligga på. Ska jag tillexempel ha en DHCP server igång på 10.1.2.0/24 också? (Mitt LAN ligger normalt på 10.1.1.0/24)
Vet inte om jag snurrar till det onödigt, jag har aldrig jobbat med multicast och VLAN's tidigare. Hilfe!
/Ivan
-
Hittade till slut en lösning. Tog reda på (med tcpdump på WAN-interfacet) vilket VLAN BBB skickade ut trafiken på, det visade sig vara VLAN ID 46. Så jag skapade ett VLAN internt med samma ID och bryggade ihop WAN och OPT1 i mitt fall. Efter lite brandväggsregler kan jag nu se på TV! Succé!
Ska knåpa ihop en liten guide nästkommande dagarna då jag i alla fall hade svårt att googla fram något vettigt tidigare.
/Ivan
-
Hej jag sitter i samma sits och ser gärna din guide =)
-
Jag kommer snart sitta här också och fundera ut hur jag ska få det smidigt.
Man vill inte bli låst vid EN TV det är så 90 talet. Jag vill kunna streama ut TV i mitt hus till alla enheter och datorer utan krångel.
Men största nöten verkar ju vara att man är låst vid ett digital kort som är krypterat.
Jag kan bekräfta från andra sidor/forum jag läst så broadcastar BBB ut programmen.
Man ska kunna använda https://www.wireshark.org/ för att ta reda på mer info vilka portar ip det ligger.