• Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • Users
  • Search
  • Register
  • Login
Netgate Discussion Forum
  • Categories
  • Recent
  • Tags
  • Popular
  • Users
  • Search
  • Register
  • Login

Telia Fiber och IPTV

Scheduled Pinned Locked Moved Swedish
23 Posts 15 Posters 17.9k Views
Loading More Posts
  • Oldest to Newest
  • Newest to Oldest
  • Most Votes
Reply
  • Reply as topic
Log in to reply
This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
  • D
    Dalsland
    last edited by Dec 27, 2017, 8:12 PM Dec 27, 2017, 8:06 PM

Hade lite problem med detta så jag tänkte bidra med min konf..
    Så här ser mitt nätverk ut till att börja med.

+–--------------------+              +--------------+              +--------------+
        |                      +----WAN------->|              |              |              |
        |  Fiber Converter    |              |              +----LAN-------->              +--NAS (VPN/LAN)
        |                      |              |              |    VLAN-IPTV  |              |
        +----------------------+              |  pfSense    |    VLAN-VPN  |    Switch    +--Telia TV-Box (IP-TV)
                                              |              |              |              |
                                              |              |              |              +--TV/Recieiver (LAN)
                                              |              |              |              |
                                              |              +---<ap>        |              |
                                              +--------------+              +--------------+

VLAN:
    Interface      VLAN tag
    em0 (WAN)  845
    em1 (LAN)  845

Interface:
    WAN - Port 1 fiberconverter
    WAN_IPTV  (vlan 845 på WAN)
    LAN_IPTV (vlan 845 på LAN)

Bridge:
    WAN_IPTV, LAN_IPTV

Inga brandväggsregler behövs för bryggan eftersom

System > Advanced > System tunables
    net.link.bridge.pfil_bridge = 0
    net.link.bridge.pfil_member = 0
    (Detta är ingen säkerhetsrisk eftersom dessa inställningar endast påverkar bryggan)

Switchen som jag använder är en Netgear GS105 Den är konfad på följande sätt:

Tagged VLAN 1, 845 = Port 0 (Kabel in till Switch)
    Untagged VLAN 845 = Port 4 (Till TV-box)

IGMP Snooping = Enable
    VLAN ID Enabled for IGMP Snooping = 845
    IGMP Snooping Static Router Port =01

Allting såg ut stämma men det funkade ändå inte… Efter några timmars felsökning hittade jag orsaken. Anledningen var att jag hade annan brygga (LAN+AP_LAN) uppsatt som delade interface (em1) med den nya bryggan skapad för IP-TVn. Fick inga felmeddelanden i pfsense utan det funkade inte bara >:(. Blir tydligen problem när man blandar interface och bryggor...
    Så lösningen var att se till att endast en brygga fanns på det fysiska interfacet. När jag gjorde det så funkade allt klockrent  8).</ap>

1 Reply Last reply Reply Quote 0
    • P
      P3R
      last edited by Dec 30, 2017, 2:37 PM

@Dalsland:

Switchen som jag använder är en Netgear GS105 Den är konfad på följande sätt…

Är inte Netgear GS105 en omanagerad switch?

• A
        andersarbast
        last edited by Jun 9, 2018, 8:13 PM

Hej,

jag har konfigurerat pfSense för VLAN 845 passthrough enligt Dalslands post. Problemet är att ljudet är väldigt hackigt och jag får ingen bild.... Tv-boxen klagar på att "Tjänsten är inte tillgänglig" men kommer förbi "Välkommen till Telia..." och fram till själva tv bilden men med ovan nämda problem. Detta händer när jag har WAN direkt till pfSense och en switch (netgear GS108Ev3) på LAN sidan med VLAN 845 till tv-boxen. Sätter jag switchen före pfSense funkar det utan problem, så switch konfiguren verkar vara ok.

Något verkar alltså vara tok med pfSense konfigen. Har som sagt följt Dalslands konf till punkt och pricka och har för övrigt inget speciellt i pfSense (squid proxy + squidguard men de är ju konfade på LAN interfacet)

Har satt följande
        System > Advanced > System tunables
        net.link.bridge.pfil_bridge = 0
        net.link.bridge.pfil_member = 0

Men har även lagt till firewall regler som tillåter allt genom WAN_IPTV och LAN_IPTV... men utan framgång

Någon som har en ide vad felet kan bero på eller förslag på felsökning? Tacksam för hjälp!!!

4_1528575023519_interface.png 3_1528575023518_vlan.png 2_1528575023518_bridge.png 1_1528575023518_firefall1.png 0_1528575023517_firefall2.png

Y T 2 Replies Last reply Oct 2, 2018, 6:49 PM Reply Quote 0
        • B
          boxen
          last edited by Sep 12, 2018, 10:02 AM

@andersarbast Har du lyckats med din IP-TV ännu?

• Y
            ydewk @andersarbast
            last edited by Oct 2, 2018, 6:49 PM

@andersarbast

Dubbelkolla gärna, men jag testade fort och lade in det enligt nedan. Lade dock för mitt teständamål detta på ett eget interface. Kopplade Telias TV-box direkt mot denne port och såg hur den stod och inte kunde ansluta, skapade inställningarna enligt nedan och poff så hämtade den software update och TV var igång direkt efter det.

Inga brandväggsregler på dessa tre interface, och ändrade inställningen för bridge i system settings enligt någons tips ovan, skall läsa på och se vad dessa inställningar faktiskt innebär och om något annat kan tas bort/förändras likaså.

2_1538506163482_vlan.PNG 1_1538506163481_interfaces.PNG 0_1538506163480_bridge_interface.PNG

M 1 Reply Last reply Feb 3, 2021, 7:45 PM Reply Quote 1
            • M
              Maevy @ydewk
              last edited by Feb 3, 2021, 7:45 PM

@ydewk

Måste bara säga att dina inställningar funkade klockrent!

Kör Port 1 WAN, Port 2 LAN, Port 3 IPTV direkt till boxen :)

Y 1 Reply Last reply Feb 3, 2021, 10:26 PM Reply Quote 1
              • Y
                ydewk @Maevy
                last edited by Feb 3, 2021, 10:26 PM

@maevy

Hey cool! Kul att kunna hjälpa till! Nördar du bara eller jobbar du inom IT? :)

M 1 Reply Last reply Feb 3, 2021, 10:29 PM Reply Quote 0
                • M
                  Maevy @ydewk
                  last edited by Feb 3, 2021, 10:29 PM

@ydewk
                  Både nördande och jobbar med IT :)

• T
                    Techtrends @andersarbast
                    last edited by Mar 25, 2024, 2:16 AM

This post is deleted!
                    • T
                      Techtrends @bakteria
                      last edited by Techtrends Mar 25, 2024, 5:25 AM Mar 25, 2024, 5:22 AM

This post is deleted!
                      • First post
                        Last post
                      Copyright 2025 Rubicon Communications LLC (Netgate). All rights reserved.
                        This community forum collects and processes your personal information.
                        consent.not_received