Telia Fiber och IPTV
-
Jag kör telia iptv via fiber.
Telia meddelade att vlan245 skulle det vara. Fick aldrig det att funka. När jag bytte till 845 så fick jag till det =)OPT4 porten på min SG-4860 är den jag confat för tv boxen vlan 845.
Jag har satt samtliga interface: IPv4 Configuration Type = None
-
Så här ser mina fungerande inställningar ut i pfSense.
Interfaces:
WAN - Port 1 fiberconverter
WAN_IPTV - Port 3 på fiberconverter
LAN
LAN_IPTV (vlan 845 på LAN)Bridge:
WAN_IPTV, LAN_IPTVVlan:
Interface VLAN tag
re1 (lan) 845Firewall:
WAN_IPTV
Allow IPV4 UDP 224.0.0.0/4LAN_IPTV
Allow IPV4 IGMP 224.0.0.0/4System > Advanced > System tunables
net.link.bridge.pfil_bridge till 0Sedan så har jag switchar i lanet som hanterar att ta emot VLAN 845 till otaggat på de portar där jag har tv-boxarna.
Har du 4 portar på din pfSense box?
-
En nybörjarfråga - kör ni IPTV-signalen på samma nät som LANet, dvs ser det nätet ut enligt nedan eller har ni dragit en separat fysisk kabel från pfSense VLAN-port till TV:n?
+–--------------------+ +--------------+ +--------------+
| +----WLAN------->| | | |
| Fiber Converter | | -----LAN--------> |
| +----WAN-IPTV--->| | | |
+----------------------+ | pfSense ----VLAN-IPTV--> Switch |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
+--------------+ +--------------+ -
Hade lite problem med detta så jag tänkte bidra med min konf..
Så här ser mitt nätverk ut till att börja med.+–--------------------+ +--------------+ +--------------+
| +----WAN------->| | | |
| Fiber Converter | | +----LAN--------> +--NAS (VPN/LAN)
| | | | VLAN-IPTV | |
+----------------------+ | pfSense | VLAN-VPN | Switch +--Telia TV-Box (IP-TV)
| | | |
| | | +--TV/Recieiver (LAN)
| | | |
| +---<ap> | |
+--------------+ +--------------+VLAN:
Interface VLAN tag
em0 (WAN) 845
em1 (LAN) 845Interface:
WAN - Port 1 fiberconverter
WAN_IPTV (vlan 845 på WAN)
LAN_IPTV (vlan 845 på LAN)Bridge:
WAN_IPTV, LAN_IPTVInga brandväggsregler behövs för bryggan eftersom
System > Advanced > System tunables
net.link.bridge.pfil_bridge = 0
net.link.bridge.pfil_member = 0
(Detta är ingen säkerhetsrisk eftersom dessa inställningar endast påverkar bryggan)Switchen som jag använder är en Netgear GS105 Den är konfad på följande sätt:
Tagged VLAN 1, 845 = Port 0 (Kabel in till Switch)
Untagged VLAN 845 = Port 4 (Till TV-box)IGMP Snooping = Enable
VLAN ID Enabled for IGMP Snooping = 845
IGMP Snooping Static Router Port =01Allting såg ut stämma men det funkade ändå inte… Efter några timmars felsökning hittade jag orsaken. Anledningen var att jag hade annan brygga (LAN+AP_LAN) uppsatt som delade interface (em1) med den nya bryggan skapad för IP-TVn. Fick inga felmeddelanden i pfsense utan det funkade inte bara >:(. Blir tydligen problem när man blandar interface och bryggor...
Så lösningen var att se till att endast en brygga fanns på det fysiska interfacet. När jag gjorde det så funkade allt klockrent 8).</ap> -
Switchen som jag använder är en Netgear GS105 Den är konfad på följande sätt…
Är inte Netgear GS105 en omanagerad switch?
-
Hej,
jag har konfigurerat pfSense för VLAN 845 passthrough enligt Dalslands post. Problemet är att ljudet är väldigt hackigt och jag får ingen bild.... Tv-boxen klagar på att "Tjänsten är inte tillgänglig" men kommer förbi "Välkommen till Telia..." och fram till själva tv bilden men med ovan nämda problem. Detta händer när jag har WAN direkt till pfSense och en switch (netgear GS108Ev3) på LAN sidan med VLAN 845 till tv-boxen. Sätter jag switchen före pfSense funkar det utan problem, så switch konfiguren verkar vara ok.
Något verkar alltså vara tok med pfSense konfigen. Har som sagt följt Dalslands konf till punkt och pricka och har för övrigt inget speciellt i pfSense (squid proxy + squidguard men de är ju konfade på LAN interfacet)
Har satt följande
System > Advanced > System tunables
net.link.bridge.pfil_bridge = 0
net.link.bridge.pfil_member = 0Men har även lagt till firewall regler som tillåter allt genom WAN_IPTV och LAN_IPTV... men utan framgång
Någon som har en ide vad felet kan bero på eller förslag på felsökning? Tacksam för hjälp!!!
-
@andersarbast Har du lyckats med din IP-TV ännu?
-
Dubbelkolla gärna, men jag testade fort och lade in det enligt nedan. Lade dock för mitt teständamål detta på ett eget interface. Kopplade Telias TV-box direkt mot denne port och såg hur den stod och inte kunde ansluta, skapade inställningarna enligt nedan och poff så hämtade den software update och TV var igång direkt efter det.
Inga brandväggsregler på dessa tre interface, och ändrade inställningen för bridge i system settings enligt någons tips ovan, skall läsa på och se vad dessa inställningar faktiskt innebär och om något annat kan tas bort/förändras likaså.
-
Måste bara säga att dina inställningar funkade klockrent!
Kör Port 1 WAN, Port 2 LAN, Port 3 IPTV direkt till boxen :)
-
Hey cool! Kul att kunna hjälpa till! Nördar du bara eller jobbar du inom IT? :)
-
@ydewk
Både nördande och jobbar med IT :) -
This post is deleted! -
This post is deleted!