Pfsense med fiber fra telenor og t-we fra canal digital (IPTV)
-
@TheStigh hei, denne fiksa eg, korleis eg gjorde det huska eg ikkje da vi ikkje kjører telenor lengre eller pfsense, men vi skal over til telenor igjen om ca en måned og t-we. dersom eg husker rett så er det noe brannmuren blokkerer, tror det var utgående.
huska også at eg måtte instalere en igmp pakke da den innebygde i pfsense var ikkje den beste. tror de bruker nå igmp3 også i dag.
og sista er at du ikkje kan ha wan og/eller tv boks sitt nett på den interne kretskortet, spesielt intel internt. er en bug i hardwaren. så eg måtte kjøre både iptv og wan på samme intel i350-t4v2
laget denne en stund tilbake
https://gist.github.com/maggi373/66e1175bf37198ba9b9d28439b72ca79
-
@maggi373 Heisann,
Hva mener du med "på det interne kretskortet" ?
Som sagt kjører jeg en Netgate 3100 med siste v av pfSense.
Skal sjekke hvilken IGMP og om jeg kan installere noe nyere.... -
@TheStigh Han antar nok at du kjører en form for pc-boks og la ikke merke til den opplysningen om at du har 3100 (den samme som jeg har på hytta, har jeg funnet ut - men der har jeg Canal Digital med parabol).
-
@Mastiff Hadde mistanke om det jeg også....
Sliter med denne stoppen etter ca 4 minutter, må være et eller annet som fortsatt mangler. -
@TheStigh Jeg ser bare to muligheter, enten oppfører pfSense seg annerledes med en Netgate 3100 enn med Mini-ITX (som jeg tror de fleste kjører det på), eller så er det som jeg har sagt før en nyere versjon av t-we som er problemet.
-
@Mastiff En nyere versjon benytter vel neppe andre porter enn en eldre? Når det gjelder Telenor er det ingenting som slutter å overraske meg når det er sagt.
Håper noen av de andre i tråden her kommer på banen med siste løsning.
-
@TheStigh Etter min erfaring skyldes alle problemer i hele verden oppgraderinger, enten det er av datamaskiner, mobiler eller koner! Nyere versjoner er alltid mer ustabile.
-
Så - etter å ha lagt til 2 ekstra regler + en reboot av pfSense så fungerer alt (!).
Om det er en eller begge reglene eller selve reboot vet jeg ikke, men skal i neste uke teste meg fram på dette mens jeg flytter dekoder over i eget nett på egen port.Tusen takk for all hjelp og gode tilbakemeldinger.
-
@TheStigh Bare hyggelig å kunne hjelpe! Jeg håper ikke det knoter seg til senere. Sånn for de som leser denne tråden senere, hvilke to regler var det du la til?
-
@Mastiff De to øverste, men la også til de to nederste...
Mye er åpent nå i pfSense men det løses med å legge dekoder på eget nett/port.