[VPN] PPTP -> PFSENSE -> NETWERK
-
Hallo,
Ik draai nu al een tijdje PF-Sense naar volledige tevredenheid, echter probeer ik nu iets nieuws uit.
ik zou het netwerk samen met die van een ander filiaal willen verbinden via VPN (PPTP).
Filiaal draait een PPTP Server (QNAP), hiervoor heb ik een gebruikersnaam en wachtwoord en dit werkt zonder problemen met Windows.
Graag zou ik mijn PF-Sense router in filiaal 2 willen laten functioneren als client zodat we het telefoon verkeer kunnen routeren over het netwerk heen van filiaal 1.
ik hoop dat het onderstaande schema duidelijk is:
ik heb dit geprobeerd door een Vlan aan te maken en deze in de interface opties als volgt in te stellen:
echter wordt het dan als volgt in mijn home weergegeven:
ik heb deze vlan's ook gekoppeld aan een switch. de hoop is dus dat de NUNSPEET het PPTP netwerk is als een soort van WAN, de VPN heeft 4 poortjes en een eigen DHCP server hier dit moet gewoon een toegankelijk netwerkje zijn. Verder moet het voip netwerk kunnen bellen over de NUNSPEET trunk (dit is het belangrijkste).
ik hoop dat mijn doelstelling duidelijk is, ondanks ik het niet duidelijk kan omschrijven.
Groet Justin
-
gebruik openvpn … pptp heeft geen site-to-site ondersteuning onder pfsense. het is ook insecure.
-
OpenVPN is zeker de juiste oplossing.
Te meer dat 2 PPTP 'servers' een heel ander kan wormen open doet.
pfSense kan 'by default' slecht 1 PPTP server verwerken.Peter
-
gebruik IPSEC or OpenVPN
PPTP ondersteunt geen site to site en is niet meer veilig !